Hjerteforeningen har i weekenden uddannet de første instruktører til 30 minutters introduktionskurser i genoplivning. Giv Liv-projektet, der over de næste 3 år skal undervise 30.000 danskere i basal genoplivning er skudt i gang

Louise Sjöström
af Louise Sjöström
d. 14. juni 2017

Brogården i Middelfart lagde rammerne for uddannelsen af de første instruktører, som skal undervise borgere i deres lokalområde i 30 minutters kurser i genoplivning. Instruktørerne, der alle er frivillige, har dermed en central rolle i forhold til at løfte Giv Liv-projektets ambition om at uddanne op til 30.000 danskere i basal genoplivning i løbet af de næste tre år.

Folk, som deltager i de 30 minutters introduktionskurser, kan få den tryghed, at de tør gå i gang med hjertelungeredning, siger Kirsten Kittner, som er formand for lokalforeningen i Svendborg og en af de nyuddannede instruktører. Hun fremhæver kursets varighed af en halv time som noget helt unikt.
– Det lige kan passe ind i et hvilket som helst koncept. Det kan fx passes ind i en arbejdssituation.

Flere skal overleve hjertestop

30 minutter introduktionskurser i genoplivning er et nyt koncept, som Hjerteforeningen har udviklet sammen med Dansk Råd for Genoplivning. Giv Liv er støttet af Østifterne. Formålet har været at skabe et koncept for genoplivning, som gør det nemt og tilgængeligt at blive klædt på til at yde genoplivning.

I 2013 fik 65% af de personer, der faldt om med hjertestop uden for hospital, genoplivning, inden ambulancen nåede frem. Overlevelsesraten ved genoplivning uden for hospital stiger fra ca. 3% til ca. 12 %, hvis der ydes genoplivning inden for de første minutter.

– Der er således stadig noget at komme efter. Med Giv Liv ønsker vi at gøre genoplivning til en folkesag og skabe langt flere hjertereddere, end vi har i dag. De 30 minutters kurser skal give deltagerne en basal viden om genoplivning og gøre dem i stand til at handle – og ikke mindst turde træde til i tilfælde af hjertestop, siger Betina Egede Jensen, som er chef for frivilligafdelingen i Hjerteforeningen.

Hjerteforeningen har brug for mange frivillige kræfter. Kunne rollen som Giv Liv-instruktør være noget for dig, kan du læse mere på hjerteforeningen.dk/frivillig-instruktoer