73.087 kr. Så stort et beløb stod der på checken fra Hjertetouren til Hjerteforeningen i år. Under Hjertetouren 2016 cyklede 8 ryttere i døgndrift for at samle penge ind til Hjerteforeningen.

Vi passer på hinanden

Lad os passe på hinanden ved at følge myndighedernes anbefalinger under coronakrisen. Læs om de generelle anbefalinger på coronasmitte.dk og om anbefalinger for hjertesygdom og coronavirus på hjerteforeningen.dk/corona. Tak!

Oplysning om kost og træning, et aktivt liv for hjertepatienter og velgørenhed – samlet under et 24-timers cykelløb. Siden 2015 har Hjerteforeningen arbejdet sammen med Hjertetouren, som alene har til formål at samle penge ind til at støtte Hjerteforeningens arbejde inden for forskning, oplysning, rådgivning og forebyggelse af hjerte-kar-sygdomme.

– Det er en stor fornøjelse at arbejde sammen med Charlotte og Thomas Degn fra Hjertetouren. Som forening er vi utrolig glade og taknemlige, når privatpersoner yder en så speciel indsats, for at samle penge ind til hjertesagen – siger administrerende direktør for Hjerteforeningen, Kim Høgh.

Motion for en god sag

Som hjerteopereret kan det være en udfordring at få motion nok. For Michael Weiergang har Hjertetouren hjulpet ham med at sætte et mål for sin motion – og nå det!

– Jo flere kilometer jeg kan få i benene, jo mere opmærksomhed kommer der på Hjertetouren, Hjerteforeningen og hjertesagen, siger Michael Weiergang.

For Michael har træningen også haft stor betydning for den psykologiske rehabilitering oven på operationen. Dertil kommer naturligvis gevinsten i form af vedligeholdelsen af hans fysiske form.

– Stort set alle de erfaringer jeg får i forbindelse med Hjertetouren, giver mig noget i hverdagen. Jeg har fået nogle fine venskaber samt et netværk af ligesindede cykelentusiaster, der støtter mig. Jeg tror på, at jeg kan hvad jeg vil, bare jeg vil det nok, og får den rigtige støtte. Hjertetouren holder mig fokuseret og skarp, fortæller Michael Weiergang.

Hvor der er vilje, er der en vej

Hjertetouren bliver hvert år afviklet på Flyvestation Værløse. Under den sidste tour kæmpede otte ryttere med hver deres udfordring for at nå deres personlige mål. Særligt den yngste rytter, Rasmus på 17 år, var i en periode i tvivl om, hvorvidt han – trods sin medfødte hjertefejl – ville nå sit mål om at køre 200 km. Men han gjorde det! Thomas cyklede selv alle 24 timer – og slog i øvrigt sin rekord fra sidste år. Charlotte, som sammen med sin mand Thomas står bag initiativet, var rørt til tårer, da “hendes otte drenge” kørte æresrunden til sidst.

Thomas og Charlottes drøm for touren er at slå indsamlingsrekorden på 104.135 kr. fra 2015, og at kunne overrække checken ved Charlies Hjertegalla – hvilket kræver, at man har samlet minimum 250.000 kr. ind.

– Nu har vi samarbejdet med Hjertetouren i 3 år, og vi er spændte på at se udviklingen. Hjertetouren beviser igen, at hvor der er vilje, er der en vej. Vi glæder os til at se hvor stort det kan blive, siger Kim Høgh.

Hjertetouren er for alle

Hjertetouren og Hjerteforeningen opfordrer alle cykelentusiaster til at deltage i Hjertetouren. Er man vild med landevejscykling, og ønsker man at udfordre sig selv på 24 timer og samtidig støtte en god sag, så er Hjertetouren sagen. Rytterne og deres pårørende er enormt engagerede i indsamlingen, og det er en væsentlig årsag til, at Hjertetouren har så mange private bidragsydere.

Som noget nyt i 2017 er der åbnet op for muligheden, for at køre stafet med op til 4 deltagere pr. hold, hvis man ikke mener, at man kan køre alle 24 timer selv. Som hold får man muligheden for at gøre en forskel, og få en fed cykeloplevelse sammen – og naturligvis støtte op om alle Danmarks hjerter.

Klik her for at læse mere og evt. tilmelde dig eller give en donation

Bidrag