Ny forskning tyder på, at indtagelse af nikotinpræparater i forbindelse med rygestop øger risikoen for hjerte-kar-sygdom. Nikotinprodukter er stadig bedre end at ryge, men studiet indikerer samtidig, at man bør begrænse brugen af plastre, tyggegummi og andre produkter mest muligt, siger chefkonsulent

Mads Louis Orry
af Mads Louis Orry
d. 11. maj 2017

– Vi ved, at I Danmark er der mange mennesker, som bruger nikotin produkter i mere end 3 måneder, men det er ikke meningen og slet ikke mere end 6 måneder.

Det siger chefkonsulent i Hjerteforeningens Forebyggelsesafdeling, Simon Rask, efter ny forskning nu peger på, at nikotin øger risikoen for hjerte-kar-sygdom.

Hvis man indtager nikotinsubstitution, så øges risikoen for hjertekarsygdom signifikant efter 12 måneder. Det indikere et nyt studie, der for nyligt blev publiceret i Clinical Epidemiology, skriver Dagens Medicin. Studiet omfatter data fra 57.920 rygere, der blev fulgt i et år. Det er spændende at se, om flere studier i fremtiden vil underbygge disse resultater.

Nikotin kan have konsekvenser

Mange forskere står bag studiet, og den engelske professor David Price førte an. Det var dog danskeren senior medical advisor, cand. scient. Jens Dollerup, som fik idéen til studiet, og som er førsteforfatter på studiet.

– Efter 12 måneders opfølgning, fandt vi ud af, at indtagelse af nikotin kan have konsekvenser. Studiet har bl.a. vist, at efter et år i gruppen, der fik nikotinprodukter på recept, var diagnosen for hjerte-kar-sygdomme steget i forhold til rygerne i den anden gruppe, siger Jens Dollerup til Dagens Medicin.

(fortsætter under linket)

Kortvarig effekt af e-cigaretter ligner tobakseffekten

Afhængighedsskabende tyggegummi øger puls

Nikotin er afhængighedsskabende og ser ud til øger bl.a. pulsen og blodtrykket.

– Det er ikke godt, når vi ved, at 900.000 danskere allerede har et forhøjet blodtryk. Derfor skal vi så vidt muligt undgå nikotin, siger Simon Rask.

Han peger på, at der også er grupper, som skal passe særligt på med at bruge nikotinsubstitution. Det gælder bl.a. gravide, ammende, børn og unge.

Der er mange måder at starte et rygestop. Et godt sted at starte er Stoplinjen, som giver gratis rådgivning og kan fanges på telefonnummer 80 31 31 31