Den populære amerikanske talkshow-vært Jimmy Kimmel åbnede forleden sit program med historien om sin nyfødte søns akutte hjerteoperation. Takket være en opmærksom sygeplejerske og et dygtigt team af hjertelæger endte historien godt.

Vi passer på hinanden

Lad os passe på hinanden ved at følge myndighedernes anbefalinger under coronakrisen. Læs om de generelle anbefalinger på coronasmitte.dk og om anbefalinger for hjertesygdom og coronavirus på hjerteforeningen.dk/corona. Tak!

“Ingen forældre må stå i den situation, hvor de er nødt til at overveje, hvorvidt de har råd til at redde deres barns liv. Det bør ikke ske her”

Det var en meget berørt Jimmy Kimmel, der forleden åbnede sit populære talkshow ‘Jimmy Kimmel Live’. Med tårerne trillende ned ad kinderne fik han fortalt historien om, hvordan hans lille søn blot tre timer efter at være kommet til verden, i hast blev kørt videre til et børnehospital i Los Angeles, hvor han gennemgik en åben hjerteoperation.

Talkshow-værten beretter om en meget opmærksom sygeplejerske, der umiddelbart efter fødslen af hans lille søn, William, fik mistanke om en hjertefejl, da den nyfødte dreng havde en lilla nuance i huden – et tegn på, at blodet ikke bliver tiltrækkeligt iltet. Barnet blev med det samme scannet og ganske rigtigt viste det sig, at drengen var født med to huller i hjertet. En fejl der straks skulle rettes.

– Operationen var en succes. Men det var de tre længste timer i mit liv, siger Jimmy Kimmel, hvorefter han læser sin takketale op til det fantastiske sundhedspersonale på både Cedars Sinai, hvor hjertefejlen blev opdaget og til personalet på børnehospitalet i L.A.

Afsluttende i programmet leverer Kimmel sin bøn til politikerne – republikanere som demokrater – om at stå sammen, når det kommer til at sikre, at ingen amerikanske familier skal stå i den fortvivlende situation, hvor de ikke har råd til at lade deres børn operere.

Se klippet her: