Ville du skære ned på dit indtag af sodavand, hvis priserne pludselig steg? Bor du i USA, er svaret højst sandsynligt, ja. Her har en afgift på sodavand og sukkerholdige drikke sænket forbruget med 10 % - et stort skridt på sundhedsområdet

Mia Løvstad
af Mia Løvstad
d. 9. maj 2017

I Berkeley, Californien har en øget afgift på sukker vist sig at have nedbragt forbruget af sodavand med næsten 10%, viser en ny undersøgelse udgivet i tidsskriftet Plos Medicine.

Det er eksperterne på sundhedsområdet rigtig glade for.

-Vi kan se en sandsynlig sammenhæng mellem et stort indtag af drikkevarer med tilsat sukker og overvægt, og deraf en øget risiko for hjerte-kar-sygdomme, visse kræftformer og type 2-diabetes. Så hvis en afgift på sodavand kan bremse folk fra at købe de usunde sukkerholdige drikkevarer, vil det være en sundhedsfremmende succes i sig selv, siger sundhedskonsulent i Hjerteforeningen, Natasha Selberg.

Sundhed skal kunne mærkes på pengepungen

– Det kan være utroligt svært at skabe effektive og gennemgribende adfærdsændringer på sundhedsområdet blot ved hjælp af oplysningskampagner, siger forebyggelseschef i Hjerteforeningen, Morten Ørsted-Rasmussen.

Det lægger et vist pres på den enkelte, når myndigheder og sundhedsorganisationer lader sundhedsmæssige adfærdsændringer være borgernes eget ansvar. For det er langt fra alle, der har overskud til at foretage de livsstilsændringer, der skal til for at opnå det, vi kender som ’et sundt liv’. Især ikke når det kommer til sundhedsvaner på kost- og motionsområdet.

– Det kræver et både fysisk -, mentalt- og ikke mindst økonomisk overskud – noget, som vi alle kan være nede på i perioder. Netop derfor er de strukturelle ændringer så vigtige, hvis vi skal se en holdbar forandring i folkesundheden. Og det virker alt andet lige motiverende for den enkelte at foretage ændringer, når det kan mærkes på pengepungen, lyder det fra Morten Ørsted-Rasmussen.

Salget faldt med 10 % på kun 1 år

Blot et år efter indførelsen af ​​afgiften på sukkerholdige drikkevarer, viste en undersøgelse offentliggjort i sidste uge, at salget af disse produkter i Berkeley, Californien faldt med 9,6%, mens salget i omliggende områder, hvor der ikke blev pålagt nogen afgift, steg med 6,9%.

The American Heart Association rapporterer om, at afgiften ikke har skabt fald i den generelle omsætning i området. Folk har blot prioriteret deres indkøb anderledes.

Sukkerafgiften har desuden indbragt omkring 1,4 millioner dollars i det første år, som er blevet omsat til forskellige sundhedsprogrammer blandt andet på børneområdet. Denne synlighed af hvordan pengene konkret er blevet anvendt gør, at forandringen er blevet meget positivt modtaget.

– Den positive effekt af afgiften bliver blot forstærket ved at pengene gør en synlig samfundsmæssig forskel ved at blive investeret i sundhedsprogrammer rundt omkring i byen, siger The American Heart Associations CEO, Nancy Brown.

Afgift forebygger fedme hos børn

Briterne går nu i amerikanernes fodspor, da det for en måned siden i Storbritannien blev vedtaget, at det også her skal være dyrere at indtage de usunde drikkevarer. Fra britisk side er afgiften et led i forsøget på at forebygge fedme hos børn, da Storbritannien er et af de lande i den vestlige verden, som har de største problemer med overvægt blandt de yngste.

Også i Danmark er der et stigende problem med overvægt blandt børn. Op mod hver femte barn er ifølge Sundhedsstyrelsen overvægtigt, og hos de 15-årige hver fjerde.
Seks ud af ti børn i alderen 4-14 år indtager for meget sukker – en alarmerende statistik, mener sundhedseksperterne i Hjerteforeningen.

– Vi ved, at 70 % af dem, som er overvægtige som unge, også bliver det som voksne, og at overvægtige børn har en større risiko for at udvikle en hjerte-kar-sygdom senere i livet, siger sundhedskonsulent Natasha Selberg.

Ifølge Sundhedsstyrelsens statistikker bliver livsstil og risikofaktorer meget ofte overført fra barndommen til voksenlivet, og det er derfor enormt vigtigt, at der bliver sat ind tidligt med sundhedsprogrammer og strukturelle tiltag mod fedme hos børn.

– Det kan vi blandt andet gøre ved at sikre, at de sukkerholdige drikkevarer, som er en af de primære kilder til børns sukkerindtag, bliver mindre tilgængelige – simpelthen ved at indføre en afgift som i Californien og Storbritannien, siger forebyggelseschef Morten Ørsted-Rasmussen.

Læs mere om undersøgelsen af afgiftens effekt i Californien her