Over 466.000 danskere lider af hjerte-kar-sygdom. Hvert år rammes ca. 50.000 danskere af en hjerte-kar-sygdom. Sygdom er ikke noget at grine af, men nogle gange er humor god medicin. I Hjerteforeningens nye kampagne for den årlige landsindsamling bliver comedy-genren taget flittigt i brug.

af Mia Løvstad
d. 4. april 2017

I Hjerteforeningens nye kampagne for den årlige landsindsamling bliver comedy-genren taget flittigt i brug. Det sker i en række kampagnefilm, der kommer til at køre på Facebook og Instagram.

Formålet er at få så mange som muligt til at melde sig som indsamlere søndag den 30. april. Det er bl.a. Hjerteforeningens ambassadører Robert Hansen og Bubber, der lader komiker-talenterne få frit løb med ’banke-på-jokes’ på de sociale medier i hele april måned.

– Forhåbentlig finder vores mange Facebook-venner kampagnefilmene så underholdende, at de “liker” og deler dem i deres sociale netværk – og på den måde kan vi nå ud til endnu flere potentielle indsamlere, siger Hjerteforeningens administrerende direktør Kim Høgh.

Hvis man på Hjerteforeningens Facebook-side og på Instagram selv opfinder og poster banke-banke-på-jokes (med hashtagget #bankerforhjertet), deltager man i konkurrencen om 10 smarte motionsure.

– Det behøver ikke være kedeligt at støtte den gode sag, siger Kim Høgh.

(Banke-banke-på. Hvem der? Kim. Hvem Kim? Kim’me Kim’me Kim’me a man after midnight – won’t somebody help me chase the shadows away)

Tæt samarbejdspartner giver gave til alle indsamlere

Hjerteforeningens største samarbejdspartner gennem mange år, Matas, har også valgt at støtte rekrutteringen af indsamlere. Samtlige indsamlere, der den 30. april ”banker for hjertet”, modtager et gavebevis på en Matas Plaisir håndcreme … godt at have, hvis knoerne er blevet tørre af al den banken på dørene.

– Vi bidrager på denne måde for at give en stor tak for den vigtige indsats, som indsamlerne yder. Vores egen hudplejeserie Plaisir donerer hvert år penge fra salget til Hjerteforeningen, så det giver god mening at påskønne indsatsen med en vare fra netop denne serie, siger informations- og miljøchef hos Matas, Henrik E. Johannsen.

Også IDOMOVE har valgt at bakke op om hjertesagen og landsindsamlingen ved at udlodde 10 aktivitetsarmbånd. Alle tilmeldte indsamlere deltager automatisk i konkurrencen om armbåndene.

Få timers gang batter

Det tager typisk 2-3 timer at samle ind til Hjerteforeningens arbejde. Og det batter. Pengene til Hjerteforeningens arbejde med forebyggelse, forskning og patientstøtte – herunder Hjertelinjen, hvor alle kan stille spørgsmål om hjerte-kar-sygdomme og de udfordringer, det medfører for den ramte patient og de pårørende.

– Jo flere mennesker, der stemmer dørklokker, desto mere forskning inden for hjerte-kar-sygdomme. Men ikke kun dét. Vi ved, at det er hårdt at være pårørende, og derfor arbejder Hjerteforeningen hver dag på at skabe bedre vilkår for de pårørende, der også oplever en kæmpe omvæltning i livet, når hjerte-kar-sygdommen rammer, siger Kim Høgh.

(Banke-banke-på. Hvem der? Kim Høgh. Hvem Kim Høgh? Høgh’t på en gren en krage – simsaladim bambasaladu saladim)

Sidste år blev der samlet 3,8 millioner kroner ind ved Hjerteforeningens landsindsamling.

Man kan tilmelde sig som indsamler eller indsamlingskoordinator på hjerteforeningen.dk