​Hjerteforeningen er en central aktør i forskningsprojekts danske del, der nu modtager millionstøtte. Rigshospitalet, Herlev og Gentofte Hospital og Den Præhospitale Virksomhed i Region Hovedstaden har således modtaget 10 mio. kr. til projektet, der omhandler hjertestop og pludselig død.

Mads Louis Orry
af Mads Louis Orry
d. 3. april 2017

Man anslår, at 10 procent af alle dødsfald i Europa skyldes pludselig hjertestop. Afhængigt af land og beredskab overlever kun 5-20 procent af patienterne for øjeblikket et hjertestop.

Den situation skulle gerne ændre sig.

Forskere fra Region Hovedstaden er derfor med i en gruppe af europæiske eliteforskere, som de næste fem år skal undersøge pludselig død og hjertestop i Europa. Det skriver bl.a. Rigshospitalet på sin hjemmeside.

I samme meddelelse beskrives det, at Hjerteforeningen med forskningschef Gunnar Gislason som frontfigur også indgår som central samarbejdspartner i den danske del af projektet.

– Det bliver meget spændende at være med til dette væsentlige forskningsprojekt, som vi håber vil komme danskerne og deres sundhed på hjerteområde til gode. Hos Hjerteforeningen arbejder vi løbende med registerforskning, og vi er glade for at bidrage med vores viden, siger Gunnar Gislason.

Med i Champions League

Rigshospitalet, Herlev og Gentofte Hospital og Den Præhospitale Virksomhed i Region Hovedstaden har fået en EU-bevilling på 10 mio. kr. og skal være med til at finde nye svar på, hvad årsagerne er til, at så mange europæere pludselig dør og falder om med hjertestop.

I Danmark bliver forskningsprojektet koordineret af Jacob Tfelt-Hansen,  som er lektor og afdelingslæge ved Hjertemedicinsk Klinik på Rigshospitalet og selv har forsket i pludselig hjertedød.  Hjertemedicinsk Klinik på Rigshospitalet, Hjertemedicinsk afdeling på Herlev og Gentofte Hospital ved professor Gunnar Gislason og Den Præhospitale Virksomhed med direktør Freddy Lippert og lektor Frederik Folke har tilsammen stor erfaring med at forske i pludselig død og hjertestop.

– Vi er kommet med i Champions League for pludselig hjertedød og forskning i hjertestop.  I Danmark har vi unikke data og registre, som giver gode forudsætninger for at levere flotte forskningsresultater, siger Jacob Tfelt-Hansen til Rigshospitalets hjemmeside.

LÆS MERE: Forskningsprojektet ESCAPE-NET