Flere undersøgelser gennem tiden har vist, at en hel del personer med kronisk sygdom ikke får taget den medicin, som de har fået ordineret for at forebygge ny sygdom. Det kan der være mange grunde til. Men hvad kan man gøre ved det?

Vi passer på hinanden

Lad os passe på hinanden ved at følge myndighedernes anbefalinger under coronakrisen. Læs om de generelle anbefalinger på coronasmitte.dk og om anbefalinger for hjertesygdom og coronavirus på hjerteforeningen.dk/corona. Tak!

En hel del personer med kronisk sygdom får ikke taget den medicin, som de har fået ordineret for at forebygge ny sygdom. Hjerteforeningens psykolog Anne Hvarregaard Mose siger:

– En forklaring kan være, at sundhedssystemet muligvis ikke får fulgt nok op på de personer, der er i livslang behandling. En anden forklaring kan være, at nogle mennesker er usikre på deres medicin eller oplever bivirkninger – og derfor ikke har lyst til at tage den, siger Anne Hvarregaard Mose, der dagligt arbejder i Hjerteforeningens rådgivning.

RING. Du kan få kontakt til Hjerteforeningens psykologer ved at kontakte Hjertelinjen på 70 25 00 00 alle hverdage mellem kl. 9 og 16.

Råd og vejledning er vigtigt

I begge tilfælde kan Anne Hvarragaard Monse kun opfordre til, at man selv kontakter sin læge for råd og vejledning.

– For selvfølgelig har sundhedsvæsenet et ansvar for at følge op på medicinen og tale med folk om bivirkninger o.s.v. Men uanset, hvor tæt vi bliver fulgt af behandlere, så vil de alligevel aldrig kunne overtage ansvaret for at gøre alt det, der skal til derhjemme – dag ud og dag ind – for at forebygge sygdom. Og da det jo handler om ens eget liv og helbred, så er det bare med at råbe vagt i gevær, hvis man synes, at der er noget, der ikke fungerer, fremfor at vente på, at behandlerne får øje på det. Det er simpelthen for risikabelt, siger Anne Hvarregaard Mose.

– For de sundhedsprofessionelle er vi jo alligevel kun sammen med en brøkdel af vores tid med kronisk sygdom – resten af tiden er ansvaret vores eget, og så kan vi lige så godt tage ekspertrollen på os. Det kan vi dog kun gøre, hvis vi har den viden og de informationer, som vi har brug for. Og det skal vi ud og opsøge hos de professionelle.

Glemmer at tage medicin

En tredje forklaring kan være, at folk simpelthen glemmer at få taget medicinen. Men det er der praktisk råd for:

– Du kan sætte alarmer på mobilen, anskaffe doseringsæsker og måske bede dine pårørende om at minde dig om at tage medicinen. Et alternativ er at bruge Apotekets gratis SMS-service, hvor du kan modtage en SMS på de tidspunkter, hvor du skal have din medicin. Apoteket har desuden udviklet Medicinhusker, der er en app, som også påminder om at tage medicinen, men som derudover har en kalenderfunktion, hvor du kan få overblik over dit medicinforbrug, råder Anne Hvarregaard Mose.

Gode links

SMS-service