Se rekonstruktioner fra de afgørende øjeblikke, hvor Bjarne Nørgaard Knudsen redder sin makker på golfbanen, Dorthe Laubuch træder til hos sin hjertestopramte nabo, og hvor 13-årige Emil Kjeldberg finder sin livløse mor på køkkengulvet og herefter giver hende livreddende hjertemassage

Birgitte Rex Jensen
af Birgitte Rex Jensen
d. 6. marts 2017

Minutterne er afgørende ved hjertestop, og heldigvis trådte de tre nominerede til Årets hjerteredderpris 2017 lynhurtigt til, da en nabo, en bekendt og en mor faldt om med hjertestop.

Se video med rekonstruktioner af de livreddende forløb og afgiv din stemme nederst på siden inden den 17. marts kl. 12.00.

De nominerede til Årets hjerteredder:

13-årige Emil Kjeldbjerg redder sin mor, Anne Kjeldbjerg på 40 år, da hun falder om med hjertestop på køkkengulvet i deres hjem

Bjarne Nørgaard Knudsen redder Leif Nielsen på 68 år, da han falder om med hjertestop på golfbanen

Birgit Rasmussen og Dorthe Laubuch redder Keld Rasmussen på 77 år, da han vælter om med hjertestop i sofaen i hjemmet

Du kan læse mere om de tre redninger her

Den redning/hjerteredder, der får flest stemmer på hjerteforeningen.dk/stemnu, bliver hyldet som “Årets hjerteredder 2017” i Charlies Hjertegalla, som sendes live på TV 2 CHARLIE lørdag den 18. marts kl. 21.

STEM HER INDEN DEN 17. MARTS KL. 12.00

Giv Liv
I alt har Hjerteforeningen modtaget 58 indstillinger til prisen som Årets hjerteredder 2017. Alle indstillede har reddet et menneskes liv – en far, mor, søster, bror eller en ukendt – ved at træde til og yde genoplivning.

Sammen med Lars Suhr Olsen (direktør i Østifterne), og Freddy Lippert (direktør for Akutberedskabet, Region Hovedstaden), udgør Hjerteforeningens adm. direktør, Kim Høgh, det dommerpanel, der blandt de 58 indstillinger har nominere tre hjerteredninger.

– At vi fremhæver tre redninger – og til sidst bare én redning og dermed Årets hjerteredder – er for at skabe maksimal opmærksomhed om det livsvigtige i genoplivning, og at det nytter at træde til. Vi ønsker fuldt fokus på Giv Liv-kampagnen, der i de kommende år skal uddanne tusindvis af førstehjælpere i hele Danmark, fortæller Lars Suhr Olsen fra Østifterne.

Østifterne støtter Giv Liv-kampagnen økonomisk i de kommende tre år.