Hjerteforeningen understreger, at snustobak er sundhedsskadeligt og afhængighedsskabende. Det er en usund trend, vi ser, lyder det som reaktion på, at flere unge bruger nydelsesmidlet.

Har du spørgsmål til artiklen, er du altid velkommen til at skrive os en mail - klik her.
(Du må meget gerne indsætte link til artiklen i din mail.)

Snustobak er langt fra snusfornuftigt. Politiken beskriver en tendens blandt unge, som bruger snus.

Nydelsesmidlet, der består af fintmalet tobak tilsat smagsstoffer, placeres under overlæben, for at tobakken kan blive optaget i kroppen gennem mundslimhinden.

Siden 2016 har snustobak været ulovligt. Men de unge bruger fortsat midlet. Og definitionen af snustobak er nu genstand for undersøgelse af Sikkerhedsstyrelsen.

– Det er ikke betryggende, at snus er så let tilgængeligt, som det lader til.

Hos Hjerteforeningen kalder sundhedskonsulent på tobaksområdet, Tina Termansen, udviklingen for ”ærgerlig”. Hun forklarer, at i og med, der ikke har været tradition for at bruge snus i Danmark, har der heller ikke været så stort fokus på de sundhedsskadelige virkninger af snus, som der har med cigaretter. Dette kan ifølge hende også have betydning for forbruget.

Ikke betryggende

– Det er ikke betryggende, at snus er så let tilgængeligt, som det lader til. De sociale medier spiller formentlig også en rolle i forhold til både tilgængelighed og synlighed af snus, og vi ved, at de unge tilbringer meget tid på Facebook, hvor de nemt kan blive introduceret for fx fællesskaber omkring snus, siger Tina Termansen.

– Det gode er, at lovgivningen er tydelig, netop når det kommer til salg af snus, som er ulovligt, men noget tyder på, at der er brug for større fokus på det ulovlige salg fra myndighedernes side, for vi ved, at tilgængelighed og synlighed betyder meget for prævalensen af brugere. Bliver det alt for besværligt at få fat i, vil prævalensen (hvor ofte der købes snus, red.) formentlig falde.

Tina Termansen forklarer, at undersøgelser peger på, at brug af snus er sundhedsskadeligt, blandt andet i forhold til hjerte og kredsløb.

– Derudover indeholder snus nikotin og er derfor afhængighedsdannende ligesom cigaretter, siger Tina Termansen.

– De unge risikerer at blive afhængige af nikotin og dette øger risikoen for, at de begynder at ryge cigaretter, så det er i det hele taget en usund trend vi ser.