Region Hovedstadens nye undersøgelse af de økonomiske udgifter ved kroniske sygdomme, herunder hjertesygdom, diabetes, KOL og demens, viser, at der er store omkostninger til kommunale sundheds- og omsorgsydelser blandt borgere med kronisk sygdom i Region Hovedstaden

Vi passer på hinanden

Lad os passe på hinanden ved at følge myndighedernes anbefalinger under coronakrisen. Læs om de generelle anbefalinger på coronasmitte.dk og om anbefalinger for hjertesygdom og coronavirus på hjerteforeningen.dk/corona. Tak!

Selv om der er tale om en ny undersøgelse, overrasker tallene ikke Hjerteforeningens administrerede direktør Kim Høgh.

– Der er sket et stort fald i dødelighed af hjerte-kar-sygdom. Denne fantastiske udvikling har medført, at flere lever med en hjerte-kar-sygdom. Efter behandling på hospitalet kommer folk hjem og skal leve et liv med den kroniske hjerte-kar-sygdom. Her spiller kommunerne en afgørende rolle, for kommunerne er med til at sikre, at patienterne kan leve et godt liv med deres sygdom. Vi ved, at i en kommune med 50.000 indbyggere er der ca. 4.000 borgere med hjerte-kar-sygdom. Det vil automatisk medføre at kommunerne har store udgifter til sundheds- og omsorgsydelser, siger Kim Høgh.

Forebyggelse er afgørende

I forbindelse med undersøgelsen har Regionsrådsformand i Region Hovedstaden, Sophie Hæstorp Andersen, udtrykt en stærk bekymring over, at samfundet ikke har været gode nok til at forebygge sygdomme. Denne bekymring deler Hjerteforeningens adm. direktør Kim Høgh

– I Hjerteforeningen har vi fokus på forebyggelse. Hovedparten af danskernes hjerte-kar-sygdomme kan og skal forebygges. For eksempel er omtrent hver fjerde hjerte-kar-sygdom relateret til rygning. Derfor er det afgørende, at sætte forebyggelse markant på sundhedsdagsordenen. Hjerteforeningen har igangsat et større udviklingsarbejde frem mod en ny national handlingsplan, der bl.a. skal være med til at sikre, at der kommer flere strukturelle forebyggelsestiltag, således at færre rammes af hjerte-kar-sygdomme. Derfor hilser vi også Sophie Hæstorp Andersens udtalelser velkomne og er klar til samarbejde, siger Kim Høgh.

Region Hovedstadens undersøgelse viser, at en effektiv forebyggelse kan spare kommuner for milliarder af kroner – og kan spare tab af liv og livskvalitet.

Link til rapporten “Omkostninger til kommunale sundheds- og omsorgsydelser blandt borgere med kronisk sygdom i Region Hovedstaden”