En uopdaget medfødt hjertefejl var ved at koste skuespiller Robert Hansen livet, da han for to år siden faldt om midt i en forestilling

Louise Sjöström
af Louise Sjöström
d. 8. marts 2017

En stor åben hjerteoperation reddede hans liv, men det tog lang tid at komme ovenpå bagefter – både fysisk og psykisk, og skuespiller Robert Hansen synes stadig, det er svært at blive mindet om, hvor tæt han har været på at dø. I årets første Hjertenyt fortæller han om kampen tilbage til livet og om, hvorfor han har sagt ja til at blive ambassadør for Hjerteforeningen.

Lørdag den 18. marts kl. 21 er der Hjertegalla på TV 2 Charlie, hvor Årets hjerteredder 2017 bliver kåret. Mød de nominerede, Bjarne Nørgaard Knudsen, Emil Kjeldberg, Dorthe Laubuch og Birgit Rasmussen, der alle trådte til med livgivende hjertemassage, da de blev vidne til et hjertestop.

Giv Liv

I alt har Hjerteforeningen modtaget 58 indstillinger til prisen som Årets hjerteredder 2017. Alle indstillede har reddet et menneskes liv – en far, mor, søster, bror eller en ukendt – ved at træde til og yde genoplivning.

Sammen med Lars Suhr Olsen (direktør i Østifterne), og Freddy Lippert (direktør for Akutberedskabet, Region Hovedstaden), udgør Hjerteforeningens adm. direktør, Kim Høgh, det dommerpanel, der blandt de 58 indstillinger har nominere tre hjerteredninger.

– At vi fremhæver tre redninger – og til sidst bare én redning og dermed Årets hjerteredder – er for at skabe maksimal opmærksomhed om det livsvigtige i genoplivning, og at det nytter at træde til. Vi ønsker fuldt fokus på Giv Liv-kampagnen, der i de kommende år skal uddanne tusindvis af førstehjælpere i hele Danmark, fortæller Lars Suhr Olsen fra Østifterne, som støtter Giv Liv-kampagnen økonomisk i de kommende tre år.

Frivillig bisidder

Og så fortæller frivillig i Hjerteforeningen Jette Staal fra Gjøl, hvorfor hun er blevet en del af en ny ordning med frivillige bisiddere, som tilbyder hjertebarnsforældre i Nordjylland at gå med til nogle af de møder, der kan være svære. Det kan være på socialforvaltningen, i skolen, hos lægen eller på hospitalet, hvor et ekstra sæt ører kan være en stor hjælp.

Få også opskrifter på lækre retter med sprødt grønt og spændende af smag af Østen.

Du kan læse Hjertenyt nr. 1, 2017 her

Rigtig god læselyst.