Hjerteforeningens forskningschef Gunnar Gislason er enig, når formanden for Danmarks Apotekerforening, Anna Kahn, peger på, at apoteker kan hjælpe fx hjertesyge, der har anden diagnose samtidig, mod fejlmedicinering

Vi passer på hinanden

Lad os passe på hinanden ved at følge myndighedernes anbefalinger under coronakrisen. Læs om de generelle anbefalinger på coronasmitte.dk og om anbefalinger for hjertesygdom og coronavirus på hjerteforeningen.dk/corona. Tak!

Jyllands-Posten bragte den 20. marts en kommentar med titlen ”Multisyge risikerer fejlmedicinering”. I kommentaren skriver formanden for Danmarks Apotekerforening, Anna Kahns:

”Hver fjerde dansker lider af mere end én sygdom og er i fare for store medicinproblemer. Gratis medicingennemgang kan forhindre unødige indlæggelser og nedsat livskvalitet”, lyder det.

Hos Hjerteforeningen påpeger forskningschef Gunnar Gislason, at de multisyge også inkluderer gruppen af patienter med hjerte-kar-sygdomme.

– Problemstillingen her er meget relevant for hele hjerte-kar-området, hvor patienten eksempelvis også har diabetes, siger Gunnar Gislason.

– Der er behov for al den støtte og vejledning, der kan tilbydes. Og i den sammenhæng kan apotekerne spille en central rolle med medicingennemgang.

Kommunalt samarbejde godt, men…

I kommentaren fortæller Anne Kahns, at man desværre løbende oplever, at ”alt for mange patienter, at lægerne ikke taler sammen om patienternes samlede medicinforbrug”. Anne Kahns henviser til en ny hvidbog skrevet af en række sundhedseksperter.

”Det kan have store konsekvenser, når man indtager flere forskellige lægemidler på én gang uden at skele til, hvordan de indvirker på hinanden. For den enkelte kan det betyde, at medicinen ikke virker optimalt eller forværrer patienternes livskvalitet og kan i værste fald føre til unødige hospitalsindlæggelser”.

Anne Kahns mener, at de multisyge bør have ret til en medicingennemgang, hvor de får en vurdering af det samlede medicinforbrug. Hun peger på, at flere kommuner er begyndt at samarbejde med apotekerne.

Desværre er behandlingen af de syge bopælsafhængig. Anna Kahns efterlyser, at relevante parter i fællesskab sikrer lige muligheder for alle syge.

Gunnar Gislason siger:

– Jeg er helt enig med Anne Kahns om, at vi bør gøre alt, hvad vi kan for at sikre, at patienterne ikke tager medicin for én ting, uden at det er koordineret med den anden sygdom, som patienten måske har. Og kræver det nærmere politisk bevågenhed og handlen, vil vi fra Hjerteforeningen selvsagt anbefale, at der kigges nærmere på mulighederne.