Drikker du te, så gør du sandsynligvis noget godt for hjertet. Et længere forskningsstudie med tusindvis af deltagere peger på, at drikken hæmmer udviklingen af hjerte-kar-sygdomme

Vi passer på hinanden

Lad os passe på hinanden ved at følge myndighedernes anbefalinger under coronakrisen. Læs om de generelle anbefalinger på coronasmitte.dk og om anbefalinger for hjertesygdom og coronavirus på hjerteforeningen.dk/corona. Tak!

6.508 mennesker med forskellig etnisk baggrund. Så mange har deltaget over en 11-årige periode i et større forskningsstudie om bl.a. te-drikkens påvirkning af hjertet.

Resultatet: Te ser ud til at hæmme udviklingen af hjerte-kar-sygdomme.

Forskningen er udgivet i ’The American Journal of Medicine’, og hos Hjerteforeningen glæder man sig over udsigten til en let måde, hvorpå danskerne med al sandsynlighed kan forebygge hjerte-kar-sygdomme.

– Vi danskere drikker meget te, ligesom resten af verden gør. Og vi kan nu se, at der faktisk er forskningsmæssige indikationer på, at denne drik kan være gavnlig i forhold til hjerte-kar-sygdomme. Selvom der fortsat skal nærmere forskning til for at bekræfte potentialet, tyder alle foreløbige resultater på, at te faktisk er med til at hæmme udviklingen af hjerte-kar-sygdomme. Og det er jo meget glædeligt set i forhold til danskernes store indtag af netop te, siger forebyggelseschef i Hjerteforeningen Morten Ørsted-Rasmussen.

Forskningsstudiet publiceret i ” The American Journal of Medicine”.

Læs omtalen i B.T.