Drikker du te, så gør du sandsynligvis noget godt for hjertet. Et længere forskningsstudie med tusindvis af deltagere peger på, at drikken hæmmer udviklingen af hjerte-kar-sygdomme

Vi passer på hinanden!

Hjerteforeningen samler og deler viden om coronavirus (COVID-19) og hjertesygdom. Vi råder dig til altid at følge myndighedernes anbefalinger om bl.a. afstand, hygiejne, mundbind og andet. Få vores bedste råd om coronavirus på hjerteforeningen.dk/corona. Pas på dig selv - og hinanden.

Fakta i artiklen

Artiklen herunder er over 1 år gammelt, og ligesom med al anden viden omtalt i en redaktionel sammenhæng kan den faktuelle virkelighed have udviklet sig siden publiceringen af artiklen. Bliver du i tvivl om en artikels faktuelle indhold, kan du altid skrive til madslo@hjerteforeningen.dk.

6.508 mennesker med forskellig etnisk baggrund. Så mange har deltaget over en 11-årige periode i et større forskningsstudie om bl.a. te-drikkens påvirkning af hjertet.

Resultatet: Te ser ud til at hæmme udviklingen af hjerte-kar-sygdomme.

Forskningen er udgivet i ’The American Journal of Medicine’, og hos Hjerteforeningen glæder man sig over udsigten til en let måde, hvorpå danskerne med al sandsynlighed kan forebygge hjerte-kar-sygdomme.

– Vi danskere drikker meget te, ligesom resten af verden gør. Og vi kan nu se, at der faktisk er forskningsmæssige indikationer på, at denne drik kan være gavnlig i forhold til hjerte-kar-sygdomme. Selvom der fortsat skal nærmere forskning til for at bekræfte potentialet, tyder alle foreløbige resultater på, at te faktisk er med til at hæmme udviklingen af hjerte-kar-sygdomme. Og det er jo meget glædeligt set i forhold til danskernes store indtag af netop te, siger forebyggelseschef i Hjerteforeningen Morten Ørsted-Rasmussen.

Forskningsstudiet publiceret i ” The American Journal of Medicine”.

Læs omtalen i B.T.