Over 466.000 danskere lider af hjerte-kar-sygdom. Robert Hansen er en dem. Sammen med to andre kendte personligheder har han lavet en kampagnefilm for Hjerteforeningen, som skal få folk til at melde sig som indsamlere til landsindsamlingen søndag den 30. april

Vi passer på hinanden

Lad os passe på hinanden ved at følge myndighedernes anbefalinger under coronakrisen. Læs om de generelle anbefalinger på coronasmitte.dk og om anbefalinger for hjertesygdom og coronavirus på hjerteforeningen.dk/corona. Tak!

”Banke-banke-på – hvem der”? Fredag var der optagelse af en række kampagnefilm, som skal være med til at få folk til at melde sig som indsamlere og ”banke for hjertet” ved den årlige landsindsamling. Robert Hansen, Bubber og Kirsten Siggaard har hovedrollerne i filmene, som har premiere på de sociale medier i næste uge. For ikke at ødelægge overraskelsen ved plottet, kan vi bare sige, at det ikke gik stille for sig under optagelserne. Til trods for den alvorlige sag kom lattermusklerne på overarbejde, da vores ambassadører lod komikertalenterne få frit løb.

Sagen – hjerte-kar-sygdom – har skuespiller Robert Hansen selv haft tæt inde på livet – så tæt på som den kan komme. Robert er født med en hjertefejl, som ingen – end ikke han selv – kendte noget til, før han pludselig faldt om under en forestilling og blev kørt til åben hjerteoperation på Rigshospitalet.

Fra den ene dag til den anden var han blevet hjertepatient, og i dag kæmper han stadigvæk med at vænne sig til et liv, hvor medicin, en hæmmet krop og angsten for at dø er hverdag.

– Det kan være en stor hjælp at høre historier fra andre hjertesyge. Det oplevede jeg selv da jeg blev syg i hjertet. Jeg vil gerne hjælpe andre, der er i samme situation som mig, derfor er jeg ambassadør for Hjerteforeningen” – fortæller Robert Hansen.

Som ambassadør for Hjerteforeningen er Robert med til at sætte fokus på hjerte-kar-sygdom og Hjerteforeningens arbejde med bl.a. patientstøtte. Det var derfor også oplagt, at Robert skulle spille med i kampagnefilmene for Hjerteforeningens landsindsamling.

Premiere på Facebook

I år får kampagnen ekstra plads på de sociale medier. Formålet er at få endnu flere på gaden med indsamlingshjertet i hånden. Måske også folk, som ellers ikke ville melde sig. Kampagnefilmene med Robert, Bubber og Kirsten får premiere på Facebook og Instagram, hvor den første film vil blive vist d. 3. april.

Det er igen i år reklamebureauet Sunrise, der står bag kampagnen for Hjerteforeningens landsindsamling.

Få timer gør en kæmpe forskel

2-3 timer tager det at være med til at samle ind til Hjerteforeningens arbejde. Og det batter. Pengene går til Hjerteforeningens arbejde med forebyggelse, rådgivning og patientstøtte, som har en stor betydning for både den enkelte og for samfundet.

– Jo flere mennesker, der stemmer dørklokker, jo mere forskning inden for hjerte-kar-sygdomme. Men ikke kun dét. Vi ved, at det er hårdt at være pårørende, og derfor arbejder Hjerteforeningen hver dag på at skabe bedre vilkår for de pårørende, der også oplever en kæmpe omvæltning i livet, når hjerte-kar-sygdommen rammer, siger Ida Trads, som er kampagneleder for landsindsamlingen.

INDSAMLING. Du kan gøre en stor forskel for de 50.000 danskere, der hvert år rammes af en hjerte-kar-sygdom, når Hjerteforeningen afholder sin årlige landsindsamling den 30. april. Her kan du være med til at indsamle midler til bl.a. forskning i nye behandlingsmetoder.

Sidste år blev der samlet 3,8 millioner kroner ind ved Hjerteforeningens landsindsamling.

Vær med, når Danmark banker for hjertet søndag den 30. april. Det gælder livet.

Tilmeld dig som indsamler eller koordinator her