Dagene bliver længere, luften bliver varmere og snart bliver alt lysegrønt. Nu nærmer tiden sig, hvor det for alvor bliver sjovt at komme ud at motionere. Få gode råd fra Hjerteforeningen

Vi passer på hinanden

Lad os passe på hinanden ved at følge myndighedernes anbefalinger under coronakrisen. Læs om de generelle anbefalinger på coronasmitte.dk og om anbefalinger for hjertesygdom og coronavirus på hjerteforeningen.dk/corona. Tak!

Udendørsmotion kan forbedre dit fysiske helbred og derved din hjertesundhed. Derudover har træning i naturen en positiv effekt på dit mentale helbred.

Sådan lyder opfordringen fra Hjerteforeningens fysioterapeut Dorthe H. Kjærgaard.

– En anden oplagt fordel ved udendørs motion er åbningstimerne. Naturen er altid tilgængelig og åben. For nogen kan træningen udendørs forekomme knap så forpligtende som et fitnesscenter, og det er i hvert fald billigere, peger Dorthe H. Kjærgaard på.

Naturen er fuld af muligheder

Du kan træne både kondition og styrketræning i naturen.

Du træner din kondition og hjertesundhed ved at blive forpustet til minimum talegrænsen. Skov, park, stand, fortov, trapper, bakker mv. kan bruges så længe du bevæger dig i et tempo, hvor du bliver forpustet til talegrænsen. Er du ikke vant til at træne eller har haft en længere pause, er det en god ide at starte med gåture. Daglige gåture er i høj grad med til at forbedre dit helbred og forebygge livsstilssygdomme. Du kan starte med 10-15 minutter og rolige arbejde dig op til ½-1 times daglig gåtur. Husk at en 15 minutters gåtur altid er bedre end ingen gåtur.

Hjerteforeningen har lavet Hjertestier rundt omkring i hele landet, som er oplagte til en gå- eller løbetur, forklarer Dorthe H. Kjærgaard. Du kan finde en hjertesti i dit nærområde på www.hjertestier.dk

Styrketræningen udendørs kan fint laves med din egen kropsvægt, og på den måde bliver du uafhængig af udstyr.

Dorthe H. Kjærgaard siger, at det er en god ide at lave styrketræning til de store muskelgrupper. Ca. 4-6 øvelser med 10-12 gentagelser to gange i ugen, er et godt sted at starte.

LÆS MERE: På Hjerteforeningens hjemmeside kan du finde flere gode træningsprogram til udendørsbrug.

Hvis du ikke er vant til at træne, er det vigtigt at du tager udgangspunkt i dit eget fysiske niveau. Lav en fornuftig progression og lyt til din krop. Det er okay med muskelømhed efter træning. Hvis du oplever smerter fra led eller muskler, så skru ned for intensiteten eller overvej, hvorvidt din teknik er korrekt.

RING: Er du hjertepatient og ønsker rådgivning i forhold til motion og træning, er du velkommen til at kontakte Hjerteforeningens fysioterapeuter på Hjertelinjen på 70250000.