Årets første måneder er højsæson for slankekur. Men slankekur og yoyo vægt går hånd i hånd. Der er ingen genvej, når vaner skal ændres. Til gengæld er det mere langtidsholdbart og langt sundere at droppe kuren og vælge en hjertesund livsstil. Hjerteforeningens rådgiver Lotte Juul Madsen giver dig her en guide med 15 tips

Vi passer på hinanden

Lad os passe på hinanden ved at følge myndighedernes anbefalinger under coronakrisen. Læs om de generelle anbefalinger på coronasmitte.dk og om anbefalinger for hjertesygdom og coronavirus på hjerteforeningen.dk/corona. Tak!

Spørger man diætist og rådgiver for Hjerteforeningens Hjertelinjen (tlf. 70 25 00 00), Lotte Juul Madsen, så er der en klar og enkel vej at gå til sundere madvaner i en tid, hvor sofaen, film og hygge er i højsædet.

– Start med at skære det overflødige fra. Det du bare spiser på automatpilot, men ikke nyder. Det er kagen på jobbet, lakridsen i kontorskuffen og chokoladen før sengetid. Nyd søde sager til weekend, men sundhed til hverdag, siger Lotte Juul Madsen

– Alt fedt feder, så skær det unødvendige fedt fra. Det handler om de fede madvarer, som du spiser, selvom de ikke har det store betydning for dig. Skær dem væk. Hold i stedet fast i det, du elsker at spise – spis kun lidt, men spis godt, og gør det ikke for tit, siger Lotte Juul Madsen.

Hun forklarer, at det er vigtigt, at vi for hjertesundhedens skyld tænker over, at der er forskel på fedt.

– Der er mættet og umættet fedt. Vælg det umættede plantefedt, som gavner hjertet, frem for det usunde mættede fedt fra dyreriget.

FEDE FAKTA: Hvad er hvad?

Umættet fedt: fisk, nødder, mandler, planteolier, avokado, oliven

Mættet fedt: smør, kød, pålæg, bacon, fløde, sødmælk, ost og kokos

GUIDE: 15 gode råd til hjertesund livsstil

1. Spis flere hjertesunde fisk og fiskepålæg, og mindre fedt fra kød og kødpålæg
  2. Lav mad med olivenolie og rapsolie frem for smør, cremefraiche og fløde
  3. Snack af nødder, kerner, mandler og oliven i stedet kage, kiks og pølsehorn
  4. Køb ind efter nøglehulsmærket
  5. Spis fuldkorn og bliv mæt på mindre mad. Rugbrød, groft knækbrød og fuldkornsboller gør det muligt, at nøjes med mindre mad i selve måltider, og gør mætheden langtidsholdbar. Når du er mæt er den søde tand i ro og du kan navigere mere snacksikkert gennem dagen.
  6. Fyld dine måltider med fuldkorn
  7. En fuldkornsbolle om eftermiddagen kan snacksikre turen hjem fra arbejde.
  8. Vælg brød med fuldkornsmærket
  9. Grønt gavner hjertet. Det mætter, er spækket med sundhed og indeholder kun få kalorier. Sæt frugt og grønt synligt, og snack grøntsager dagen lang. Lad grøntsagen bestemme din aftensmad og giv den god plads på din tallerken.
  10. Sæt klargjorte grøntsager på dit skrivebord, sofabord og spisebord
  11. ½ tallerken grøntsager hver aften er et godt skridt i den sunde retning
  12. Spis på en lille tallerken
  13. Drik vand til hverdag, men vin og sodavand til fest. Sodavand, juice, saft, øl og rødvin er flydende kalorier, som hverken mætter eller fylder. En liter sodavand tømmes nemt, men giver 400 kcal.
  14. Vær også forsigtig med at købe stort ind af sodavand. Overflod af sodavand bevirker til, at vi drikker meget mere. Nu har vi jo så mange.
  15. Læg højest én sodavand på køl ad gangen og lad resten stå varmt.

Fire superfoods, du sikkert allerede har i dit køkken

Nødder og olie forebygger hjertesygdom hos risikogrupper

Hjertesunde fødevaretrends i 2017