Der er mange hjertegode grunde til at kvitte smøgerne, men med et rygestop følger desværre ofte ekstra kilo på sidebenene

Rygning er stadig den farligste ting, som danskerne gør. Rygning koster leveår, livskvalitet og arbejdsdage, og hvert år dør 13.600 danskere på grund af tobakken.

Der er derfor udelukkende gode ting at sige om et rygestop. Men motivationen kan alligevel være svær, hvis afhængigheden har godt fat og prisen ofte er ekstra kilo på sidebenene.

Normalisering af stoftskiftet

Og det er da også rigtigt, at manglen på nikotin kan øge appetitten, og at et rygestop ofte, men ikke altid!, medfører en vægtstigning på typisk 3-6 kg. Det fortæller klinisk diætist og rygestopinstruktør i Hjerteforeningen, Inger Larsen.

– Årsagen er en normalisering af det stofskifte, som cigaretternes nikotin kunstigt har forhøjet. Desuden normaliseres blodsukkeret, som også har været kunstigt forhøjet på grund af nikotinen, så man kan opleve en større trang til søde sager, forklarer Inger Larsen.

Læs også: Styrket indsats for Røgfri Arbejdstid

Herudover kan der også være den psykiske reaktion, at man under rygestoppet trøster sig selv med søde sager, fordi man oplever det som hårdt og synd, at man ikke længere har cigaretterne at hygge sig med.

– Nogen føler, at de under et rygestop konstant har ”et hul i maven”, som de skal have fyldt op. Og fordi blodsukkeret ikke er helt, som det plejer, har de en større trang til både søde sager og større portioner mad. Andre oplever, at de mangler noget at ”putte i munden”, så de går konstant med små bolsjer, lakridser osv. for at dulme trangen. Det løber hurtigt op i mange kalorier, fortæller Inger Larsen.

Forbrænder mindre efter rygestop

De ekstra kalorier kræver en ekstra fysisk indsats, hvis de ikke skal sætte sig som fedtdepoter.
Helt konkret forbrænder man dagligt typisk 150-200 kcal (600-900 kJ) mindre efter et rygestop, hvis man har været vant til at ryge 15 cigaretter eller mere om dagen.

– Det betyder, at hvis man de første seks måneder af rygestoppet fortsætter med at leve, som man plejer, så tager man ca. et halvt kilo på om måneden, det vil altså sige tre kilo på et halvt år. Herefter vil vægten som regel stabilisere sig, når kroppen har vænnet sig til sit nye forbrændingsniveau, siger Inger Larsen. Hun har som klinisk diætist og rygestopinstruktør stor erfaring med at gøre rygestoppet til en succes og undgå de dumme ekstra kilo.

FAKTA om rygning

I Danmark ryger ca. 17 % af den voksne befolkning over 15 år dagligt ifølge tal fra den årlige undersøgelse af Danskernes Rygevaner i 2015. Hvis man regner lejlighedsrygerne med, er tallet 22 procent. Det tal var 33 procent i år 2000.
Andelen af rygere i befolkningen er dog ikke faldet siden 2011, men har svinget mellem 21 og 23 procent de sidste 5 år. Stagnationen i andelen af rygere har varet i ca. 5 år efter flere årtier med konstant fald – fra at knap 60 procent af befolkningen var rygere i 1953. Også andelen af befolkningen, der ryger dagligt, ligger stabilt på 17 procent for femte år i træk, og der er ingen markant forskel mellem mænd og kvinder.
Undersøgelsen af Danskernes Rygevaner udføres årligt i et samarbejde mellem Sundhedsstyrelsen, Kræftens Bekæmpelse, Hjerteforeningen og Lungeforeningen.

Gode råd til rygestoppet