Små ændringer i hverdagen kan påvirke vores valg i en sundere retning, siger klinisk diætist Lotte Juul Madsen fra Hjerteforeningen. Hun forklarer, hvad nudging er og giver gode råd

Vi passer på hinanden

Lad os passe på hinanden ved at følge myndighedernes anbefalinger under coronakrisen. Læs om de generelle anbefalinger på coronasmitte.dk og om anbefalinger for hjertesygdom og coronavirus på hjerteforeningen.dk/corona. Tak!

Den der pose chips ude i køkkenskabet – den henter du ind på sofabordet, og så spiser du den. Hele posen, ikk’? Men hvis klokken har passeret 20.30, og du skal hele vejen ned i Fakta efter chips – tager du så turen?

”Nudging”, kaldes den metode, der kan påvirke mennesker til at foretage forudbestemte valg, men uden at fratage det frie valg. I ovennævnte eksempel er sandsynligheden for at spise chips, hvis du skal i supermarkedet efter dem, således mindre, end hvis du i forvejen har dem i huset.

Vi kender også nudging fra de gule fodspor på gaden, som ubevidst leder os i en bestemt retning, fx hen til skraldespanden med vores skrald. Eller når supermarkedet rykker frugtbarer og poser med nødder hen til kassen i stedet for slikposer. Små justeringer, som påvirker os til at træffe et givent valg – ofte i en sundere retning.

Indret dig med nudging

Når du skal ændre livsstil, kan nudging derfor bruges til at indrette dit hjem på en sådan måde, at det bliver nemmere at få livsstilsændringerne til at lykkes. Det handler om at gøre den sunde løsning til den nemme løsning, således at du nudger dig sig selv til at træffe det sunde valg. Nudging handler IKKE om slankekur eller forbud, men i stedet om valg af en mindre tallerken, placering af frugt og hvordan du fylder dit køleskab.

Hvis du vil gøre din livsstil mere hjertesund, skal du være opmærksom på de fem f’er: frugt og grønt, fedtstoffer, fisk, fiber og fysisk aktivitet. Her kan du læse, hvordan du nudger dig til en hjertesundere livsstil.

Bevidst indkøb
Grønt i øjenhøjde
Fyld dit køleskab med fornuft
Tag kontrol over automatpiloten