Når man bestiller en burger, skal det tydeligt fremgå, hvor mange kalorier en burger indeholder, mener Hjerteforeningen. En holdning, der er understøttet af en undersøgelse fra foreningen

Vi passer på hinanden!

Hjerteforeningen samler og deler viden om coronavirus (COVID-19) og hjertesygdom. Vi råder dig til altid at følge myndighedernes anbefalinger om bl.a. afstand, hygiejne, mundbind og andet. Få vores bedste råd om coronavirus på hjerteforeningen.dk/corona. Pas på dig selv - og hinanden.

Fakta i artiklen

Artiklen herunder er over 1 år gammelt, og ligesom med al anden viden omtalt i en redaktionel sammenhæng kan den faktuelle virkelighed have udviklet sig siden publiceringen af artiklen. Bliver du i tvivl om en artikels faktuelle indhold, kan du altid skrive til madslo@hjerteforeningen.dk.

En burger er vel en burger. Saftig bøf, sprød salat, blød bolle og masser af kalorier. Men kaloriemængden blandt burgere svinger meget. Det er ikke altid nemt at regne ud, hvor der skal navigeres hen på det store burgermarked, hvis ens vægt ikke skal stige for meget.

En undersøgelse fra 2016 viste at kalorieindholdet blandt burgere svinger så meget, at der kan findes en forskel på hele 841 kcal mellem den største kaloriebombe og den burger med færrest kalorier, hvilket er en del når man tænker på at en almindelig aktiv kvinde forbrænder 2000 kcal om dagen. I en undersøgelse (2016) har Hjerteforeningen testet i alt 15 forskellige burgere fra fem danske fastfood kæder.

Læs hele artiklen på Fagbladet 3F’s hjemmeside her.