Madmoden bliver endnu mere grøn, bæredygtig og hjertevenlig

Louise Sjöström
af Louise Sjöström
d. 23. januar 2017

Kål og kødfri dage er kommet for at blive – i hvert fald hvis man skal tro eksperter, iagttagere og trendanalyser fra diverse organisationer, som dagbladet Politiken har talt med. Og det er godt nyt for hjertesundheden. Læs om de hjertesunde fødevaretrends her.

Grønne restauranter

Flere vegetariske restauranter slog dørene op i løbet af efteråret, og der skulle være flere på vej. Vegetarmad går ligesom økologi, bæredygtighed og dyrevelfærd nemlig godt i spænd med de globale udfordringer, vi står over for i dag. Det fortæller Hjerteforeningens diætist Lotte Juul Madsen:

– Vi vil som forbrugere gerne tage et bevidst valg, når det handler om mad, og her kommer de grønne restauranter ind i billedet. Ved at vælge vegetarisk til, vælger vi også kød fra, og det kan vi gøre af både miljø- og sundhedshensyn.

Vegetarmad betyder dog ikke udelukkende grønsager.

– Vegetarmad kan også være rig på fedt fra ost, fløde og smør. Så vegetarmad er ikke altid en garanti for et sundere valg sammenlignet med fx fokuseret hjertesund kost. Dog kan de grønne restauranter lære os at anvende nye råvarer i vores danske retter. Fx kunne de sunde kikærter, bønner og linser med fordel indgå meget mere i vores hverdagsmad. Her kan vegetarrestauranter blive en inspiration for os, når vi laver mad hjemme, siger Lotte Juul Madsen.

Bitter kål

Kål er cool. Og så er det hamrende sundt.

– Det er et faktum, at kål er sundt. Kål indeholder både mange vitaminer, mineraler (kalium, jern, calcium, magnesium) og sunde kostfibre. De mange kostfibre i kålen giver mæthed og gør det lettere at holde vægten nede. Grove grønsager som kål spiller en vigtig rolle i forebyggelsen af hjerte-kar-sygdom, siger Lotte Juul Madsen.

Kødfri dage

En ugentlig kødfri dag er blevet til flere, og fremtiden byder på endnu færre dyr på tallerkenen. Det er især de yngre, der vælger kødet fra, og årsagerne er flere: dyrevelfærd, miljøhensyn og sundhed.

– Det kan være både sundt, spændende og billigt at have en ugentlig kødfri dag. Retter uden kød er ofte fulde af grønsager, korn og nødder og bidrager derfor med masser af vitaminer og kostfibre, siger Lotte Juul Madsen og fortæller, at en eller flere kødfri dage går fint i spænd med de anbefalede kostråd.

– Kostrådet ’Spis mindre mættet fedt’ handler om at nedsætte risikoen for hjerte-kar-sygdom. Mættet fedt kommer bl.a. fra kød.

Et andet kostråd ‘Vælg magert kød’ har fokus på, at kød fra de firbenede dyr skal begrænses til maksimalt 500 gram om ugen. Med en ugentlig kødfri dag, to dage med fisk og to dage med kylling er det nemt at holde sig under 500 gram fra okse, kalv, lam og svin om ugen.

Desuden er der prisen.

– Kødfrie retter er ofte billige i forhold til retter med kød. Du kan få pæne mængder af kål, rodfrugter, græskar og kartofler sammenlignet med kiloprisen på oksekød. Ofte er der også en masse grønsagsrester i køleskabet, som nemt kan bidrage med ekstra fyld i de kødfrie retter. Det begrænser madspild, siger diætist Lotte Juul Madsen.

Lidt, men godt

Sundhed handler om balance, og en sund balance kræver nydelse af og til.

– Det er hverken sundt at være på ekstrem slankekur eller blot at lade stå til. Begge dele ender galt. I stedet er det vigtigt at finde din personlige sunde vej. Få sammensat en dagskost, som er realistisk og holdbar på den lange bane. Her duer fornægtelse og strenge forbud ikke. Det er ikke en langtidsholdbar løsning, for filmen knækker på et tidspunkt, og du falder i med et brag, hvis du i for lang tid har nægtet dig selv for meget, forklarer Lotte Juul Madsen.

– Spis sundt til hverdag, men hold fast i den gode smag, nydelse og madglæde. Hvis du elsker lakrids, is eller chokolade, så køb lidt, men køb godt. Køb kun det bedste, men i en lille pakke – for du ender med at spise det hele. Smag og nyd hver en bid, og gør det kun, når du virkelig har lyst til sødt. Tit griber vi ud efter en bid blot af vane, og det er hverken sundt eller en nydelse. Tænk derfor over, hvornår du spiser noget sødt – og nyd det, når du gør det!