Det var med stolthed, at Hjerteforeningen fredag den 20. januar kunne afholde professor og biostatistiker Thomas Alexander Gerds' tiltrædelsesforelæsning.

Vi passer på hinanden!

Hjerteforeningen samler og deler viden om coronavirus (COVID-19) og hjertesygdom. Vi råder dig til altid at følge myndighedernes anbefalinger om bl.a. afstand, hygiejne, mundbind og andet. Få vores bedste råd om coronavirus på hjerteforeningen.dk/corona. Pas på dig selv - og hinanden.

Fakta i artiklen

Artiklen herunder er over 1 år gammelt, og ligesom med al anden viden omtalt i en redaktionel sammenhæng kan den faktuelle virkelighed have udviklet sig siden publiceringen af artiklen. Bliver du i tvivl om en artikels faktuelle indhold, kan du altid skrive til madslo@hjerteforeningen.dk.

Hjerteforeningens medarbejdere, Biostatistisk Afdeling fra Københavns Universitet, andre samarbejdspartnere og forskere kunne fredag ønske Thomas tillykke med titlen som professor ved Københavns Universitet, som foreningen arbejder tæt sammen med.

Thomas Alexander Gerds arbejder sammen med Hjerteforeningens forskere, hvor registerforskningen er i højsædet. Og netop dette speciale kræver store kompetencer inden for matematisk modellering, datahåndtering og statistik. Herudover arbejder Thomas Gerds målrettet på at oprette et digitalt patientinformationssystem.

Administrerende direktør, Kim Høgh, var vært ved dagens tiltrædelsesforelæsning på Vognmagergade 7.

Thomas Alexander Gerds (tv.) og Kim Høgh. Foto: Hjerteforeningen

– Det er en stor glæde, at vi har Thomas Alexander Gerds – der altså i dag holder tiltrædelsesforelæsning som professor – tilknyttet, da vi som Hjerteforening ønsker at komme på niveau med resten af det globale sundhedsforskningsmiljø. Her mærker vi, hvordan Thomas Alexander Gerds er en stor ressource og til gavn for vores ph.d.-studerende i den daglige sparring om registerforskningen, udtaler Kim Høgh.

Thomas Alexander Gerds blev uddannet i 1991 som Matematiker fra Det Frie Universitet i Berlin. I 2007 startede han et forskningsforløb på Københavns Universitets afdeling for biostatistik, hvor han i 2016 blev professor og samtidig blev tilknyttet Hjerteforeningen.

LÆS OM: Hjerteforeningens forskning