20. januar 2017 sætter Fuldkornspartnerskabet spot på, hvor vigtigt og ikke mindst nemt det er at få fuldkorn hver dag

Vi passer på hinanden

Lad os passe på hinanden ved at følge myndighedernes anbefalinger under coronakrisen. Læs om de generelle anbefalinger på coronasmitte.dk og om anbefalinger for hjertesygdom og coronavirus på hjerteforeningen.dk/corona. Tak!

Rigtig mange virksomheder, kommuner, hospitaler, supermarkeder, bagere, bosteder, julemærkehjem, kantiner og mange andre er med til at markerer Årets Fuldkornsdag.

Årets Fuldkornsdag byder på mange lækre smagsoplevelser med fuldkorn. På denne særlige dag vil kantiner, hospitaler, supermarkeder, bagere og mange andre landet over gøre en indsats for at få danskerne til at spise mere fuldkorn. Over 1.000 har meldt deres deltagelse.

Dagen er organiseret af Fuldkornspartnerskabet, som siden januar 2009 har arbejdet for at forbedre folkesundheden ved at få danskerne til at spise mere fuldkorn.

– Fuldkorn forebygger hjerte-kar-sygdom. Derfor er vi rigtig glade for, at så mange støtter op om fuldkornsdagen og gør det nemt at spise sundt. Det er godt, når vi ikke behøver tænke så meget over, hvad vi fx spiser i kantinen eller hos bageren, men at udbuddet af fuldkornsprodukter simpelthen er så stort, at vi de fleste gange vælger fuldkorn, siger Simon Rask, chefkonsulent i Hjerteforeningen.

Årets Fuldkornsdag skal minde danskerne om, at de skal huske deres 75 gram fuldkorn om dagen. Det gælder ikke kun denne dag, men året rundt. Danskerne spiser i gennemsnit 63 gram fuldkorn om dagen, men 70 % får ikke de anbefalede mængder, viser tal fra DTU Fødevareinstituttet.

– Opbakningen til Årets Fuldkornsdag har aldrig været større. Det glæder os, at rigtig mange fejrer dagen og giver danskerne en god fuldkornsoplevelse” siger Camilla Toft Petersen, som er kampagneleder for Fuldkornspartnerskabet.

Der er mange nemme måder at få mere fuldkorn ind i hverdagen. For eksempel havregryn til morgenmad, en skive fuldkornsrugbrød til frokost, knækbrød som mellemmåltid eller fuldkornsris eller -pasta til aftensmad.

Læs mere om Årets Fuldkornsdag på www.fuldkorn.dk

Fakta om Fuldkorn og Fuldkornspartnerskabet

• Fødevarestyrelsen anbefaler, som en del af de 10 officielle kostråd, at en voksen spiser minimum 75 gram fuldkorn om dagen, mens børn anbefales at indtage 40-60 gram om dagen.
  • Danskerne spiser i dag 63 gram fuldkorn om dagen. Før Fuldkornspartnerskabet blev etableret, spiste danskerne kun 36 gram fuldkorn om dagen.
  • 43 % af alle børn spiser den anbefalede mængde fuldkorn. Børn anbefales at spise 40-60 gram fuldkorn om dagen.
  • Fuldkornspartnerskabet arbejder for at forbedre folkesundheden ved at få danskerne til at spise mere fuldkorn.
  • Fuldkornspartnerskabet består af Hjerteforeningen, Diabetesforeningen, Kræftens Bekæmpelse, Fødevarestyrelsen og en række fødevarevirksomheder.