Genoplivning redder liv. Og derfor går Hjerteforeningen ind for, at danskere med hjertestop skal forsøges reddet med 30 tryk og 2 pust, ligesom også foreningens kampagne Giv Liv retter fokus på

Bemærk

Administrerende direktør for Hjerteforeningen, Kim Høgh, frygter, at den verserende debat om folks ret til at sige nej til genoplivning startet i denne omgang af Det Etiske Råd kan give ’støj på linjen’. Det siger han til Dagbladet Politiken, der for nylig har omtalt genoplivningsdebatten i forbindelse med, at Det Etiske Råd har luftet deres holdning. Rådets holdning er, at ældre og syge skal kunne sige nej til hjælp ved hjertestop. Nærmere bestemt ønsker Det Etiske Råd en lovændring, så den enkelte person i højere grad får ret til selv at bestemme, om man vil genoplives eller ej. Se den nye anbefaling her.

SE Hjerteforeningens kampagne “Giv Liv”.

– Jeg vil ikke sige, at vi skriger af fryd over udmeldingen (fra Det Etiske Råd, red.). Vi kan være bange for, at nogen kommer i tvivl, om de skal træde til og forsøge at genoplive en anden. Men støjen gør, at debatten kommer, og at folk tager stilling. Det er meget vigtigt for os, at folk tager stilling til hjertesygdomme og de dilemmaer, der er. Hellere debat end stilhed, siger Kim Høgh til Politiken.

FAKTA: Det mener Kim Høgh fra Hjerteforeningen

·        Hvert minut betyder forskellen på liv og død. Også derfor er det vigtigt, at så mange danskere som muligt kan træde til og hjælpe, hvis en person, der ønsker genoplivning, oplever et hjertestop.

·        Det skal være muligt at sige nej tak til at blive genoplivet. Det skal derfor være let for det enkelte menneske, der gerne skal træde til at vurdere, at hvorvidt en person ønsker at blive genoplivet eller ej.

·        Der er behov for, at det er nemmere at udarbejde et livstestamente eller tage dialogen med sin læge angående nej til genoplivning.

FAKTA: Så vigtig er genoplivning

·        Hvis ingen yder hjerte-lunge-redning, så overlever kun 1 ud af 31 danskere. Hvis nogen træder til og yder hjerte-lunge-redning overlever 1 ud af 8.

·        For hvert minut, der går uden livreddende førstehjælp, reduceres chancen for at overleve med 10 procent.