December er en udfordring, hvis man vil holde vægten og den hjertesunde livsstil. Hjerteforeningens diætist Lotte Juul Madsen giver her gode råd til, hvordan du nyder julens madglæder uden at sætte helbredet over styr

Bemærk

Et decemberarrangement uden æbleskiver, brunkager, vaniljekranse eller sild og sylte? Det må være umuligt at finde. Julen er lig med julefrokost, julegløgg, julemiddag og risengrød, risalamande og konfekt af marcipan. Og desværre ligger de klassiske juleretter ikke i den kaloriefattige ende. Så hvordan nyder du decembers glæder på tallerkenen uden at belaste hjertet og helbredet? Her giver klinisk diætist i Hjerteforeningen, Lotte Juul Madsen,10 gode råd til at have i baghovedet, når du sætter dig til julebordet.

•    Spis på en lille tallerken
–    Undersøgelser viser, at vi spiser mindre, når tallerkenen er lille frem for stor. Det handler om, at vi i bund og grund ikke har nogen anelse om, hvor stor en normal portion er. Vi bruger derfor tallerkenen, som pejlemærke og spiser en fuld tallerken mad – uanset tallerkenstørrelse, forklarer klinisk diætist i Hjerteforeningen, Lotte Juul Madsen.

•    Vælg groft brød, og spis mindre
–    Vi vil så gerne smage det hele, og kan hurtigt løbe op i mange kalorier, hvis vi spiser en halv eller hel skive brød for hver slags pålæg. Vælg den grove slags, som mætter bedre og giver gode fibre. Del brødet i kvarte, og spis mindre.

•    Spis langsomt, hold pauser og nyd maden
Lotte Juul Madsen:
–    Tempoet er vigtig i forhold til at smage på maden og mærke mæthed. Hurtig spisning medfører ofte, at vi får overspist. Madglæde handler om nydelse – ikke om mængden.

•    Vælg fisk
–    Sild, laks, fiskefrikadeller og lun makrel indeholder sunde fedtstoffer. Fisk gavner dit hjerte og din sundhed, uddyber Lotte Juul Madsen.

•    Pynt bordet med smukke salater
–    Flotte rødkåls-, hvidkåls- og rødbedesalater giver julefrokosten smag, farve og sundhed. Bland salaterne med nødder, tranebær eller appelsin.

•    Tøm aldrig din tallerken helt
–    En tom tallerken sender et tavst signal om, at du mangler mad. Alle gæster i nærheden vil straks tilbyde dig den ene lune ret efter den anden. Og det er jo svært at sige nej.

•    Drik vand af store brede glas, og drik alkohol og sodavand af smalle høje glas
–    Ligesom med tallerkenen, så fylder vi (og drikker) et glas uanset glassets størrelse. Får vi store brede glas, så drikker vi meget, mens små høje glas snyder os til at nøjes med mindre. Det er optisk bedrag, men det gavner kalorieregnskabet, fortæller Lotte Juul Madsen.

•    Udvælg lidt sødt på en tallerken
–    Vælg kun det bedste konfekt, og nyd hver en bid. Nødder, mandler og marcipan er et hjertesundere valg end klejner og julekager.

•    Sæt dig længere end en armslængde fra de søde sager
–    Meget spisning sker per automatik, uden at vi smager og nyder det. Spiser vi uden at smage og nyde det søde, så er det ikke kalorierne værd.

•    Husk, at julehygge er mere og andet end spisning
Gå en tur, dans med hinanden eller tag en frisk sneboldkamp, foreslår Lotte Juul Madsen.