Du kan nu læse en opdateret udgave af Hjerteforeningens Patienthåndbog, der er et online opslagsværk, som guider patienter og pårørende igennem de vigtigste emner inden for patientrettigheder

Vi passer på hinanden!

Hjerteforeningen samler og deler viden om coronavirus (COVID-19) og hjertesygdom. Vi råder dig til altid at følge myndighedernes anbefalinger om bl.a. afstand, hygiejne, mundbind og andet. Få vores bedste råd om coronavirus på hjerteforeningen.dk/corona. Pas på dig selv - og hinanden.

Fakta i artiklen

Artiklen herunder er over 1 år gammelt, og ligesom med al anden viden omtalt i en redaktionel sammenhæng kan den faktuelle virkelighed have udviklet sig siden publiceringen af artiklen. Bliver du i tvivl om en artikels faktuelle indhold, kan du altid skrive til madslo@hjerteforeningen.dk.

Illustrationer: Benedikte Cæcilie H. Hansen

Der melder sig ofte mange spørgsmål, når man selv eller en pårørende bliver ramt af hjerte-kar-sygdom.

Spørgsmål som fx:

• Hvor lang tid skal jeg vente på at få en tid til behandling eller undersøgelse af mit hjerte?
  • Hvilke ventetider kan jeg forvente, hvilke frister gælder og for hvem?
  • Har jeg ret til kørsel, når jeg skal til kontrol på sygehuset?
  • Har jeg ret til hjemmehjælp
  • Hvad er et frit sygehusvalg?

Du kan nu finde svarene i Hjerteforeningens Patienthåndbog omhandlende dine rettigheder inden for undersøgelse, behandling og efterbehandling.

Administrerende direktør Kim Høgh siger:

– Du har som patient og pårørende ofte – og ikke så mærkeligt – en væld af spørgsmål om det nye liv med hjerte-kar-sygdom. Jeg glæder mig over, at vi nu igen kan præsentere opdaterede råd til dig og dine. Også derfor er patientstøtte sammen med forskning og forebyggelse et af Hjerteforeningens helt store satsningsområder nu og i fremtiden. Rigtig god læselyst her fra, siger Kim Høgh.

LÆS: Patienthåndbogen