Nyt musikalbum henter sin inspiration direkte fra hjerterytmen og fra musikernes personlige oplevelser med hjertet. Vores oprindelige inspiration var at lave musik baseret på hjertet som rytmisk fundament, siger musikere

Bemærk

Musikerne Andreas Halberg, Frederik Schumann og Lars Meiling udgår bandet ”Detekt”, der den 13. december er aktuel med det hjerteinspirerede album ”Kardia”. Selv siger bandmedlemmer, at Kadia er et personligt album bygget op om anormale hjertelyde

– Vores oprindelige inspiration var at lave musik baseret på hjertet som rytmisk fundament – fordi hjertet er et rytmisk organ, vi alle har tilfælles. Når det specifikt gælder hjertefejl, sætter det tanker om dødelighed i spil. Det er interessant, fordi det for de fleste mennesker er et tabubelagt emne, forklarer bandet til hjerteforeningen.dk.

Musikerne beskriver albummet Kardia som ”et intenst og intimt album, der sætter følelser og tanker i gang”.

– For os har projektet fået en ekstra dimension, da Frederiks far genkendte en hjertelyd på en af vores sange. Han gik efterfølgende til lægen og er nu i behandling, lyder det fra bandet.

Historien bag albummet

En sjælden LP fra 60’erne med indspilninger af hjertefejl blev startskuddet for bandet Detekt, som tirsdag den 13. december debuterer med albummet ‘Kardia’. På debuten danner hjertelydende klangbund i et elektronisk og melankolsk univers, hvor livet og dets forgængelighed tematiseres – et tema, der også i virkelighedens verden blev meget aktuelt under indspilningerne, fremgår det af pressemeddelelse fra Detekt.

”De 13 numre på ‘Kardia’ kredser nemlig både tekst- og lydmæssigt om hjertet som det organ, der helt konkret giver liv med sin taktfaste pumpen, men også symbolsk peger på døden som et eksistentielt grundvilkår – for eksempel når hjertet har en fejl, og lydene bliver skæve”, fremgår det.

Hvad de tre bandmedlemmer ikke havde regnet med var, at projektet undervejs ville blive meget konkret. Under indspilningerne hørte trommeslager Frederik Schumanns far, Jan Schumann, nemlig pladen og syntes, at han genkendte en rytme på en af sangene lidt for godt.

Han lavede en aftale med en hjertelæge og tog pladen med, og det viste sig, at han ganske rigtigt lider af hjerteanormaliteten, som høres en version af på nummeret ‘Irregular Fibrillation’. En såkaldt forkammerflagren, det er en rytmeforstyrrelse, som i nogle tilfælde skyldes en hjertefejl, og som han netop har været igennem et mindre indgreb for.

Detekts debutalbum, Kardia udkommer i dag, tirsdag den 13. december

Detekt holder releasekoncert tirsdag den 13. dec. kl. 20.00 på Sigurdsgade, hvor der er fri entré.

SE VIDEO: