Regeringen og regionerne har lanceret en strategi for nyt milliardprojekt, som skal føre til, at flere hundrede tusinde danskere får kortlagt deres gener. Glædeligt, lyder det fra Hjerteforeningens forskningschef

Vi passer på hinanden!

Hjerteforeningen samler og deler viden om coronavirus (COVID-19) og hjertesygdom. Vi råder dig til altid at følge myndighedernes anbefalinger om bl.a. afstand, hygiejne, mundbind og andet. Få vores bedste råd om coronavirus på hjerteforeningen.dk/corona. Pas på dig selv - og hinanden.

Fakta i artiklen

Artiklen herunder er over 1 år gammelt, og ligesom med al anden viden omtalt i en redaktionel sammenhæng kan den faktuelle virkelighed have udviklet sig siden publiceringen af artiklen. Bliver du i tvivl om en artikels faktuelle indhold, kan du altid skrive til madslo@hjerteforeningen.dk.

Fremover vil tusindvis af alvorligt syge danskere få lavet en omfattende kortlægning af deres gener. Formålet er at gøre det muligt hurtigt at stille mere præcise diagnoser end i dag og målrette behandlingen, så hver enkelt patient får optimale chancer for at blive helbredt for bl.a. livstruende hjerte- og kræftsygdomme.

Det skriver bl.a. Berlingske.

”National Genom Center”, som nu etableres i Danmark, skal opbygge en database med genoplysninger om et stort antal patienter, som skal bane vej for et markant kvalitetsløft i det danske sundhedsvæsen, fremgår det af en national strategi for såkaldt personlig medicin, som Sundhedsministeriet og Danske Regioner nu offentliggør.

Hjerteforeningen ser frem til tiltag

Administrerende direktør i Hjerteforeningen, Kim Høgh, er positiv over for gencentrets tilblivelse.

– Viden om danskernes DNA-profiler er vigtig, fordi den afklarer, hvorvidt medicin vil få den rigtige virkning. Derfor skal det planlagte projekt udrulles. Vi kan øge præcision i behandlingen af hjertepatienter til gavn for både dem selv og deres pårørende. Det er for enhver patient afgørende at få den rigtige behandling med den rigtige medicin. Så når vi får ny evidensbaseret viden, skal den bruges rigtigt, siger Kim Høgh.

Planerne vækker også anerkendelse fra Hjerteforeningens forskningschef, Gunnar Gislason.

– Kortlægningen af danskernes gener kan føre til et afgørende løft af behandlingen og diagnosticeringen af hjerte-kar-sygdomme hos os alle. Derfor er det selvfølgelig meget glædelig, at vi nu får et National Genom Center og finansieringen til at sætte fokus på effektiv brug af også hjertemedicin, siger Gunnar Gislason.

Stort gennembrud

– Det bliver et gennembrud både i forhold til at forbedre kvaliteten af behandlingen og i forhold til at håndtere udfordringerne med de stigende sundhedsudgifter,« siger formand for Danske Regioner Bent Hansen fra Socialdemokratiet til Berlingske.

Der er netop blevet afsat 100 millioner kroner i finansloven til at få projektet i gang. Samlet lægges der op til en investering på helt op til 1 milliard kroner.

Sætte fart i genteknologi

Planen er en ny, national organisation, der kan koordinere og sætte fart i brugen af genteknologi. I regionerne og i regeringen ser man også et større potentiale i gentests til at fortælle om en sygdoms udvikling hos den enkelte patient, og om den pågældende vil have gavn af en bestemt, ofte meget dyr medicin eller ej.

– En del af den medicin, som patienterne tilbydes, virker desværre ikke som tiltænkt. Det kan vi gøre bedre. Derfor skal vi bruge den nye teknologi med personlig medicin til at gøre behandlingen endnu mere målrettet. Det vil være mere kvalitetsfyldt, såvel som effektivt, for den enkelte patient og sundhedsvæsnet som helhed,« siger sundhedsminister Ellen Trane Nørby fra Venstre.

Eksisterende DNA-oplysninger bør benyttes i behandlingen af hjertepatienter

B.dk’s omtale af gencenter