​Sygeplejerske Signe Ellegaard fra Rigshospitalets Børnehjerteafsnit 4144 vinder årets Ungepris. Hun fik mig og min familie til at tro på 'det skal nok gå', lyder det fra indstiller

Bemærk

Anerkendelse er vigtigt. Og nu er der hæder til en særdeles dygtig børnehjertesygeplejerske på Rigshospitalet. Sygeplejerske Signe Ellegaard har således netop modtaget ”Ungeprisen”.

Ungeprisen er en tilbagevendende begivenhed, som overrækkes af Ungepanelet ved Ungdomsmedicinsk Videnscenter. Prisen gives til en medarbejder på Rigshospitalet, der har gjort noget særligt for unge under deres ophold på Rigshospitalet. Alle unge patienter på Rigshospitalet kan indstille en medarbejder – fra alle faggrupper – til prisen.

– Hun passede mig de første dage

Ud fra de forskellige indstillinger og begrundelser vælger Ungepanelet, hvem der skal have prisen. Valget faldt i år på sygeplejerske Signe Ellegaard fra BørneUngeKlinikkens børnehjerteafsnit 4144 og Enhed for Medfødte Hjertesygdomm efter en indstilling fra en ung patient, Sille, der har været gennem et langt forløb på Rigshospitalet med bl.a. 7 operationer pga. en hjertesygdom.

Sille, der havde indstillet Signe til prisen, gav hende følgende ord med på vejen:

“Hun passede mig de første mange dage efter min HTX operation (hjertetransplantation). Hun gjorde mine dage til gode dage som teenager på hospitalet i isolation. Hun fik pædagogen til at komme og fortælle mig om HR BERG. Hun fik mig og min familie til at tro på ‘det skal nok gå'”.

Personlig gave

Prisen blev overrakt ved en lille ceremoni i personalestuen på 4144, hvor Sille var mødt op sammen med sin mor og far med en personlig gave til Signe.

Sille og hendes mor overrakte også afdelingen en helt speciel og hjemmelavet gave; 3 små baby-wraps til de små børn på hjerteafdelingen. De tre baby-wraps er syet og designet specielt af Sille og hendes mor til både at give tryghed og varme til barnet og samtidig gøre det let for personalet at komme til.

LÆS MERE: Hjerteforeningen arbejder også for at hædre de mennesker, der gør en hjerteforskel for andre. Fagpersoner såvel som civile. Eksempelvis kan du indstille en person til Årets Hjerteredder.

FAKTA: Ungeprisen

• Hvert år uddeler Ungepanelet på Rigshospitalet Ungeprisen til en medarbejder, der har gjort noget særligt for unge på Rigshospitalet.
  • Det er fjerde gang, at prisen bliver uddelt.
  • Ungeprisen er stiftet af en tidligere ung patient, Emil Rehling, der var med til at starte Ungepanelet op. Ungepanelet er et netværk af unge, der arbejder frivilligt som rådgivere for Ungdomsmedicinsk Videnscenter og består af ca. 10 unge i alderen 16-24 år.
  • Prisen er på 5.000 kr., som skal gå til en ungevenlig forbedring på den afdeling på Rigshospitalet, hvor medarbejderen er tilknyttet.

Læs originalhistorien her