En tommelfingerregel er, at over 80 procent af det sukker, vi får, kommer fra slik, sodavand, is og kager. Vi får cirka 10 procent fra søde morgenmadsprodukter og syrnede mælkeprodukter med tilsat sukker, fx frugtyoghurt. Og ca. 80 procent af vores salt får vi fra forarbejdede fødevarer som færdigretter, skiveskåret pålæg, bacon, og pølser. Derfor er der god grund til at skæve til indholdet af sukker og salt i de færdige dagligdagsprodukter og fødevarer, vi køber, og som udgør en stor del af vores daglige kost.

Den nye undersøgelse ”Global Breakfast Cereals Survey” kigger nærmere på færdige morgenmadsprodukter i 29 lande. Den viser, at der er markant store forskelle på, hvor meget salt og sukker Kellogg’s og Nestlé morgenmadsprodukter i Danmark indeholder sammenlignet med præcist de samme morgenmadsprodukter i fx USA, Kroatien eller på Sri Lanka. Det er organisationen World Action on Salt and Health (WASH), der står bag undersøgelsen med bidrag fra Hjerteforeningen.

For meget sukker og salt
De udvalgte produkter fra Danmark har et gennemsnitligt sukkerindhold på knap 20 gram sukker pr. 100 gram (8-37,7 gram). Selvom Danmark i undersøgelsen er placeret i den lave ende, hvad angår sukkerindholdet i morgenmadsprodukter, er det stadigvæk et højt sukkerindhold med 20 gram i gennemsnit pr. 100 gram. Produktet Nestlé Lion ligger på hele 29,7 gram sukker pr. 100 gram. I den lave ende ligger Kellogg’s Corn Flakes med 8 gram sukker pr. 100 gram. Der er stor variation i sukkerindholdet imellem de forskellige lande. Ser man fx på et produkt som Kellogg’s Special K, er indholdet i Danmark 11,9, mens det fx i Pakistan, Sri Lanka og Indien er helt oppe på 25 gram sukker pr. 100 gram.

Det samme billede ses for salt, hvor det gennemsnitlige saltindhold i morgenmadsprodukterne i Danmark ligger på 0,85 gram pr. 100 gram (0,45-1,13 gram). Det højeste saltindhold ses for Kellogg’s Corn Flakes og Kellogg’s Rice Krispies med et saltindhold på 1,13 gram pr. 100 gram, som er i den høje ende i forhold til anbefalingerne.

Markedsføring kamuflerer sukkerindhold
Hjerteforeningens sundhedskonsulent Natasha Selberg vurderer, at sukkerindholdet i de undersøgte morgenmadsprodukter generelt er alt for højt:

– Sukkerniveauet i de undersøgte produkter fra Nestlé og Kellogg’s er alt for højt. Produkternes sukkerindhold varierer fra 8 gram og helt op til 37 gram pr. 100 gram. Det vil svare til, at du på toppen af dit daglige morgenmadsmåltid bestående af fx en portion havregryn udskiftede knap halvdelen med sukker. Allerede fra morgenstunden har du dermed fået en meget stor andel af det sukker, der ifølge anbefalingerne er plads til i din daglige kost, siger sundhedskonsulent i Hjerteforeningen, Natasha Selberg.

Hun tilføjer, at det især er problematisk, at nogle af de færdige morgenmadsprodukter markedsføres som sunde fx via et mærke, der indikerer, at produktet indeholder fuldkorn:

– Det kan forvirre forbrugeren til at tro, at det er et sundt produkt med masser af fuldkorn og dermed et sundt valg. Ved at fremhæve det sunde, men samtidig kamuflere det usunde – i dette tilfælde det meget høje sukkerindhold – og dermed fremstille det som et sundere produkt, bidrager man negativt til danskernes sundhed, understreger sundhedskonsulent i Hjerteforeningen, Natasha Selberg.

Néstle Fitness og Néstle Lion skiller sig ud
Særlig to af de færdige morgenmadsprodukter i undersøgelsen skiller sig ud. Både i den høje ende, hvad angår sukker, og i den lave ende, hvad angår salt. Produktet Néstle Fitness har et lavt indhold af salt (0,36 gram pr. 100 gram) og et lavt indhold af sukker (9,5 gram pr. 100 gram) sammenlignet med de andre lande i undersøgelsen. Nestlé Lion har omvendt et højt sukkerindhold (29,7 gram pr. 100 gram) sammenlignet med andre lande, men et lavt indhold af salt (0,5 gram pr. 100 gram).

Dette morgenmadsprodukt henvender sig primært til børn, hvilket ifølge Hjerteforeningen er problematisk:

– Nogle morgenmadsprodukter markedsføres og appellerer direkte til børn – det er særligt nogle af disse produkter, som i undersøgelsen har et alarmerende højt indhold af sukker. Børn og unge får generelt for meget tilsat sukker gennem kosten – ca. 50,5 procent af de 4-14-årige indtager mere sukker end anbefalet. Morgenmaden bidrager med 12-17 procent af dagens sukker, og får du meget sukker allerede fra morgenstunden, overskrider du hurtigere det daglige råderum til tomme kalorier, som tager pladsen fra andre sunde fødevarer, siger Natasha Selberg.

Hjerteforeningen og World Action on Salt and Health (WASH) opfordrer morgenmadsproducenterne til at arbejde med at reducere indhold af salt og sukker i alle lande, så morgenmadsprodukterne med det laveste indhold af salt og sukker bliver det niveau, der gælder i alle lande.

FAKTA: SALT, SUKKER OG SUNDHED
For meget sukker i vores kost kan medvirke til overvægt, som øger risikoen for hjerte-kar-sygdomme, og for meget salt i kosten kan påvirke blodtrykket, hvilket også er en risikofaktor.

Når børn spiser slik og drikker sodavand m.m. i stedet for sunde basisfødevarer, kan de let komme til at indtage mere energi, end de kan nå at forbruge – og det øger risikoen for udvikling af overvægt. Energitætte fødevarer med lav næringsværdi og et højt sukker- og/eller fedtindhold er med til at fremme vægtøgning og fedme. Nogle studier viser, at et højt indtag af sukker kan medføre en stigning i triglycerider og en reduktion i HDL, som begge er parametre, der kan medvirke til en øget risiko for hjerte-kar-sygdomme.

I gennemsnit spiser danske mænd 9-11 gram salt dagligt og kvinder 7-8 gram. Anbefalingerne er 5-6 gram salt pr. dag. Der er en sammenhæng mellem saltreduktion og fald i blodtryk på befolkningsniveau; jo større saltreduktion, jo større fald i blodtrykket. Da saltreduktion nedsætter blodtrykket, forventes det, at saltreduktion nedsætter risikoen for hjerte-kar-sygdom på befolkningsniveau.

Kriterierne for nøglehulsmærket for salt er 1,0 gram pr. 100 gram, og her lever det gennemsnitlige saltindtag i denne undersøgelse op til denne grænse, så her er resultatet og rangeringen ikke alarmerende. Modsat saltindholdet er sukkerindholdet for højt. Kriterierne for Nøglehulsmærket ligger på 13 gram sukker pr. 100 gram, hvor undersøgelsens gennemsnitstal er på 20 gram pr. 100 gram, det vil sige alt for højt.

Link til oversigt og indhold af salt og sukker i morgenmadsprodukter i 29 lande