Årets sidste nummer af Hjertenyt udkommer på fredag med forskning som tema. Læs om de unikke danske registre, som indeholder detaljerede informationer om hele befolkningen og som giver en fantastisk mulighed for forskning i verdensklasse

Vi passer på hinanden!

Hjerteforeningen samler og deler viden om coronavirus (COVID-19) og hjertesygdom. Vi råder dig til altid at følge myndighedernes anbefalinger om bl.a. afstand, hygiejne, mundbind og andet. Få vores bedste råd om coronavirus på hjerteforeningen.dk/corona. Pas på dig selv - og hinanden.

Fakta i artiklen

Artiklen herunder er over 1 år gammelt, og ligesom med al anden viden omtalt i en redaktionel sammenhæng kan den faktuelle virkelighed have udviklet sig siden publiceringen af artiklen. Bliver du i tvivl om en artikels faktuelle indhold, kan du altid skrive til madslo@hjerteforeningen.dk.

Sólveig Sigurðadottir er et andet menneske, efter hun er blevet ramt af hjertesvigt. Hun var nybagt mor for anden gang, da hjertelægerne på Rigshospitalet gav hende beskeden om den livstruende sygdom, som op imod 70.000 danskere lider af. Læs Sólveigs historie og om, hvordan du bliver opmærksom på symptomerne for hjertesvigt.

LÆS: Hjertenyt nr. 4 i 2016

30 tryk og 2 pust. Det er den livreddende formel for førstehjælp, som alle bør kunne, når man står over for et menneske med hjertestop. Hjerteforeningens rådgivningsleder, sygeplejerske Hanne Balle, kommer med gode råd til at overvinde panikken, frygten eller tvivlen, hvis ulykken indtræffer, og en hurtig reaktion kan blive afgørende for, at et liv bliver reddet.

Glæd dig til de hjertesunde opskrifter på en festlig nytårsmenu – selvfølgelig også med kransekage til når rådhusklokkerne slår kl. 24:00, og gør allerede nu vinterstøvlerne klar til den obligatoriske nytårsmarch den 1. januar.

God læselyst med denne vinterudgave af Hjertenyt.