Hjerteforeningens store projekt ”Giv Liv” fik en opsigtsvækkende start. Som frontfigur i kampagnen lykkedes det ”Smadremanden” at sætte fuldt fokus på vigtigheden af at træde til og yde livreddende hjertemassage

Bemærk

Smadremanden medvirkede i november og begyndelsen af december i tv-reklamer og på de sociale medier – og gennemslagskraften var overvældende. På Facebook er reklamespottet set af mere end. 1,3 mio. mennesker, som dermed har fået budskabet om 30 tryk og 2 pust smadret ind i bevidstheden. Reklamespottet er dermed ét af de facebook-posts fra Hjerteforeningen, der har fået flest delinger og likes.

– Vi har jo besluttet, at vi i Hjerteforeningen skal have modet til at gå nye veje. Det har vi så sandelig gjort med Smadremanden – velvidende at en så kantet figur kan skille vandene, siger Kim Høgh, administrerende direktør i Hjerteforeningen.

Usædvanligt mange mennesker har reageret på kampagnefilmen med Smadremanden. Langt de fleste reaktioner har været meget rosende, men der har også været kritiske kommentarer.

– Vi er meget taknemmelige for, at mennesker tager sig tid til at give respons. Vi lytter og justerer. For eksempel skal vi naturligvis i fremtiden sige ”ring et, et, to”. Nogle finder ikke, at Smadremanden er sjov. De synes han er er for klam og ulækker. Den kritik var vi forberedt på, for han er klam – men vi valgte at gå helt ud til kanten for at skabe mest mulig opmærksomhed om kampagnen ”Giv Liv” og en dagsorden om uddannelse af hjertereddere i Danmark, siger Kim Høgh.

Kim Høgh nævner, at Smadremanden også i de kommende måneder vil blive benyttet som blikfang i Giv Liv-kampagnen. Smadremanden vil indtil 31. december 2016 opfordre danskerne til at indstille ”Årets hjerteredder 2017” – en hæder, der gives et menneske (eller mennesker), der har reddet et andet menneskes liv med førstehjælp … 30 tryk og 2 pust.

SE VIDEO: SMADREMANDEN OPFORDRER TIL AT INDSTILLE “ÅRETS HJERTEREDDER”

LÆS MERE OM GIV LIV-KAMPAGNEN HER