Antallet af danskere, der lever med en hjerte-kar-sygdom fortsætter med at stige. Og antallet har aldrig været højere. Det skyldes dels, at færre dør af hjerte-kar-sygdom - fordi behandlingen er blevet mere effektiv og vi har fået bedre livsstil - og dels, at vi lever længere, og der bliver flere ældre.

Bemærk

I dag er der 466.100 danskere, der lever med en hjerte-kar-sygdom. Det er det højeste antal nogensinde registreret. Det viser den helt nye opgørelse fra Hjertetal.dk, Hjerteforeningens online-statistik, som netop er offentliggjort.

Stigningen i antallet af hjerte-kar-patienter understreger en markant udvikling. Fra 2006 til 2014 er der blevet 15 procent flere hjerte-kar-patienter, der har overlevet med en hjerte-kar-sygdom. Det svarer til, at der på under 10 år er blevet 60.000 flere, der lever med en hjerte-kar-sygdom. Og den markante udvikling ser ud til at fortsætte. Der bliver hele tiden flere, der lever med en hjerte-kar-sygdom.

Mange bliver ramt af hjerte-kar-sygdom
Ifølge de nye hjertetal fra Hjerteforeningen er antallet af mennesker, der rammes af en hjerte-kar-sygdom faldet – men faldet er ikke markant. Der er snarere tale om en svagt faldende tendens.  I 2014 var der mere end 50.500 danskere, der blev ramt af en hjerte-kar-sygdom, mens der i 2006 var 53.500 danskere, der blev ramt af en hjerte-kar-sygdom. Og der er fortsat mange hjerte-kar-dødsfald om året. Hver fjerde dansker dør i dag af en hjerte-kar-sygdom, hvilket svarer til mere end 12.000 dødsfald om året på grund af hjerte-kar-sygdom.

Ifølge Hjerteforeningens administrerende direktør understreger det voksende antal hjerte-kar-patienter især behovet for at geare op for forebyggelse af hjerte-kar-sygdomme i den danske befolkning:
–    Risikoen for åreforkalkning er op imod 60 procent større, hvis man ryger, spiser usundt eller ikke får rørt sig og motioneret. At blive ramt af en åreforkalkningssygdom i hjertet rammer ikke kun den enkelte, som kan risikere, at får en dårligere livskvalitet. Det rammer også familien, ægtefæller og børn, ligesom det går ud over den enkeltes muligheder for at kunne tage del i samfundet.

Han mener det er helt afgørende, at politikerne får øjnene op for den enorme udfordring, det voksende antal hjerte-kar-patienter udgør for samfundsøkonomien. Men også, at det er muligt at gøre noget – blandt andet ved at forebygge:
–    Vi mener, at politikere og beslutningstagere er blinde over for den enorme udfordring, der ligger i det voksende antal hjerte-kar-patienter. Der ligger et kæmpe potentiale i at forebygge hjerte-kar-sygdomme, hvor vi derved kan undgå både indlæggelser og genindlæggelser, understreger Hjerteforeningens administrerende direktør Kim Høgh.

Den 12. oktober afholder Hjerteforeningen en sundhedskonference i Odense med fokus på den nyeste behandling, social ulighed og rehabilitering til sårbare patienter.

Om HjerteTal.dk
HjerteTal er et online opslagsværk, hvor du kan hente de nyeste tal om hjerte-kar-sygdomme.
I HjerteTal findes opgørelser af nye tilfælde, forekomst og dødelighed af hjerte-kar-sygdomme. Der er tal for overlevelse efter forskellige hjerte-kar-diagnoser og opgørelser af, hvad uddannelsesniveau betyder for udviklingen af hjerte-kar-sygdom. Du kan også se, hvor mange ambulante besøg, indlæggelser og genindlæggelser der ses i forbindelse med de forskellige sygdomme, og hvad indlæggelserne koster. Tallene er opgjort for køn og regioner. For de samlede opgørelser af hjerte-kar-sygdomme er der tillige kommunale tal.
HjerteTal er udarbejdet for Hjerteforeningen af Statens Institut for Folkesundhed Syddansk Universitet og indeholder tal fra 2006 og frem.
HjerteTal opdateres én gang årligt, og datagrundlaget er de eksisterende nationale sundhedsregistre og registre under Danmarks Statistik.
Gå selv på opdagelse på hjertetal.dk