Vejen er banet for, at der i Danmark kan blive indført såkaldt formodet samtykke.

Bemærk

Hjerteforeningens hilser det velkomment, at sundhedsminister Sophie Løhde i dag har begyndt forarbejdet til, at alle danskere over 18 år automatisk kan blive tilmeldt Donorregistret. Hermed bliver vejen banet for, at der i Danmark kan blive indført såkaldt formodet samtykke.

I dag skal danskerne selv aktivt tilmelde sig donorregistret, hvis de ønsker at at være organdonorer og dermed hjælpe andre mennesker. En ny undersøgelse fra Sundhedsstyrelsen viser imidlertid, at mange danskere ønsker at være organdonor, men at det er for besværligt at tilmelde sig.

Om det paradoks siger sundhedsminister Sophie Løhde i en pressemeddelelse:

– Vi skal være parate til at gå nye veje for at få flere organdonorer, så vi kan redde menneskeliv. Jeg har af samme grund bedt Etisk Råd vurdere, hvilke fordele og ulemper der er forbundet ved at indføre formodet samtykke. Og jeg ønsker også, at rådet ser på de erfaringer, andre lande har gjort sig med formodet samtykke, siger Sophie Løhde.

Hjerteforeningens administrerende direktør, Kim Høgh, glæder sig over ministerens udmelding:

I 2015 døde 27 danskere, mens de ventede på et nyt organ, så jeg håber, vi nu kan redde flere menneskeliv. Hjerteforeningen har siden 2009 arbejdet for formodet samtykke, der indebærer, at alle borgere som udgangspunktet kan betragtes som organdonorer. Det betyder, at borgeren selv aktivt skal sørge for at tilkendegive sin modstand mod at være organdonor. Når det er sagt, så har Hjerteforeningen stor respekt for de mennesker eller deres pårørende, der af den ene eller anden grund ikke ønsker at donere organer, siger Kim Høgh.

Organdonation i Danmark 2015

• Antal organdonorer: 87
  • Antal patienter transplanteret med organer fra afdøde donorer: 274
  • Gennemsnitligt antal organer anvendt pr. realiseret donor: 3,4