Søndag den 2. oktober 2016 løb ’Den Store Svømmedag’ af stablen, og børn og voksne hoppede i svømmebassiner i hele landet for at svømme så langt som muligt til fordel for Børnehjertefonden.

Bemærk

I Hørsholm Svømmehal hoppede også den olympiske bronzevinder Mie Ø. Nielsen i vandet sammen med Børnehjertefondens nationale svømmehold, hvor 15 børn født med en hjertefejl også svømmede for den gode sag.
Den olympiske bronzevinder Mie Ø. Nielsen var dermed med til at sætte fokus på Børnehjertefonden og det arbejde, der bliver gjort for at støtte hjertesyge børn og deres familier. På ’Den Store Svømmedag’ svømmede Mie Ø. Nielsen nemlig sammen med børn med medfødt hjertefejl. I Hørsholm Svømmehal blev dørene åbnet og entreen var gratis for alle, der havde lyst til at være med til at svømme for den gode sag.

Hjertebørnene, deres familier og instruktører svømmede i alt 106,750 kilometer, hvilket er en forbedring på 25 kilometer siden sidste år

Naturligt at støtte Børnehjertefonden
Børnehjertefondens svømmehold havde trænet hele året til denne dag, og alle børnene havde sat sig individuelle mål i samarbejde med deres instruktør, og alle glædede sig til at sætte nye personlige rekorder i svømmebassinet i Hørsholm. Mie Ø. Nielsen, som selv har en utæt hjerteklap, ved at man på trods af hjertesygdom kan yde store præstationer, og hun glædede sig til at møde alle hjertebørnene og give dem et par svømmefif undervejs.

-Det er helt naturligt for mig at støtte hjertebørnene og Børnehjertefonden, da jeg selv er født med en utæt hjerteklap. Jeg er så imponeret over den kampgejst, som børnene viser, når de svømmer, og på trods af deres medfødte hjertefejl, så er jeg sikker på, at de vil gav alt, hvad de havde i sig for at slå sidste års rekord på 81,8 km, siger Mie Ø. Nielsen og fortsætter.

-Det var en stor succesoplevelse for alle deltagerne at kunne svømme så langt, og de fik en oplevelse af, at de på trods af deres sygdom kan meget mere, end hvad de selv havde regnet med, og det er med til at give dem mod på meget mere, siger Mie Ø. Nielsen.

Mere end bare svømning
Børnehjertefondens svømmehold mødes fire weekender om året forskellige steder i landet, hvor børnene ud over svømmeundervisning hygger sig sammen og danner gode venskaber med andre børn i samme situation. Projektleder i Børnehjertefonden Rikke Morthorst kan se, at børnene udvikler sig og lærer rigtig meget henover året, men mindst ligeså vigtigt, så får de knyttet nye tætte venskaber med andre børn i samme situation.

-Alle hjertebørnene har rykket sig helt enormt, efter de er startet på svømmeholdet. De har alle fået mange nye venner, en stor portion selvtillid og en tro på egen krop, som de ikke alle sammen havde, før de startede til svømning. Det skyldes helt sikkert både de forbedrede svømmefærdigheder, men i lige så høj grad at de er sammen med andre i samme båd, som gør at de ikke føler sig alene med deres sygdom. Derved kan de overkomme meget mere, siger Rikke Morthorst.

Information om Den Store Svømmedag
Den Store Svømmedag fandt sted den 2. oktober 2016 fra kl. 10-16 i svømmehaller over hele landet.
Som deltager er man med til at sætte fokus på Børnehjertefonden og det vigtige arbejde, der bliver gjort for at støtte børn født med en hjertefejl og deres familier.
Dansk Svømmeunion samarbejder med Børnehjertefonden.

Information om Børnehjertefonden
Hvert år fødes ca. 450 nye hjertebørn i Danmark, og således er det den mest almindelige medfødte misdannelse. Der findes mere end hundrede forskellige medfødte hjertesygdomme.
Børnehjertefonden modtager ikke offentlig støtte, men arbejder udelukkende for indsamlede midler fra private, erhverv og andre fonde.
Børnehjertefonden arbejder for
At støtte forskning i medfødt hjertesygdom og konsekvenserne deraf
At oplyse om medfødt hjertesygdom
At støtte og etablere kurser og aflastningsweekender for familier med hjertesyge børn