Hvad gør du, hvis du ser et andet menneske falde om? På søndag er det Hjertestarterdagen, men allerede fredag den 14. oktober kan du hos Hjerteforeningen ved et 45 minutters minikursus lære at gøre en livreddende forskel

Bemærk

Fredag den 14. oktober kan du hos Hjerteforeningen få repeteret din viden og lære mere om hjertestop og genoplivning. Det sker i anledning af søndagens europæiske Hjertestarterdag, der bliver markeret i hele Europa og Danmark støtter op med et væld af gratis aktiviteter, som skal få endnu flere danskere til at træde til med livreddende førstehjælp.

Førstehjælpsinstruktørerne fra Hjerteforeningen vil demonstrere hjertemassage og kunstigt åndedræt og brug af hjertestarter – og du kan endda selv få lov at prøve på en genoplivningsdukke. Instruktørerne fortæller også om nyttige redskaber til at redde liv, som hjertestarter.dk og de to apps ”1-1-2” og ”TrygFonden Hjertestart”.

– Vi håber, at mange vil komme forbi Hjerteforeningernes Rådgivninger i København, Aarhus og Odense for at lære mere og øve sig. Hvis du pludselig ser en person, der falder om med hjertestop, vil du måske synes, at det er lettere at hjælpe med hjertemassage og kunstigt åndedræt, hvis du har øvet dig et par gange, fortæller Hanne Balle, der er repræsenteret i Dansk råd for genoplivning og til dagligt er rådgivningsleder hos Hjerteforeningen.

Alle kan lære at redde liv
Det er fjerde år i træk, at Hjertestarterdagen bliver markeret i Danmark for at ruste danskere til at kunne give livreddende førstehjælp. Dansk Råd for Genoplivning og TrygFonden står bag Hjertestarterdagen i Danmark:

– Hvis flere skal overleve hjertestop, har vi brug for danskernes hjælp, når en person falder om med hjertestop uden for hospitalet. Her er det vigtigt at huske, at man ikke kan gøre noget forkert. Ring 1-1-2, så bliver du guidet igennem, hvad du skal gøre, indtil den professionelle hjælp når frem, siger Jens Flensted Lassen, overlæge og formand for Dansk Råd for Genoplivning.

I Danmark falder 3.500 personer hvert år om med hjertestop uden for hospital. De seneste tal fra Dansk Hjertestopregister fra 2014 viser, at der i 66 % af tilfældene med hjertestop i det offentlige rum er vidner, som træder til med livreddende førstehjælp. Og næsten 13 % overlever.

– Danmark er og skal være i front inden for genoplivning, og vi har en ambition om, at der skal træde vidner til i 85 pct. af tilfældene med hjertestop i det offentlige rum. Det kræver, at ingen tøver med at træde til, hvis de bliver vidne til et hjertestop, siger Grethe Thomas, projektchef for Akut hjælp i TrygFonden.

MINIKURSUS: Hvor og hvornår?
I forbindelse med Hjertestarterdagen den 16. oktober, som Dansk råd for Genoplivning og Trygfonden arrangerer, tyvstarter Hjerteforeningen med minikurser i hjertestart i Hjerteforeningens Rådgivninger i København, Odense og Aarhus fredag den 14. oktober.
Arrangementerne er gratis og af 45 minutters varighed. Der er begrænsede antal pladser.
København kl. 11-11.45 og kl. 13-13.45 Vognmagergade 7, 3. sal
Odense Kl. 10-10.45 og 13.30-14.15 på Jægergårdsgade 64-66
Aarhus 10-10.45 og kl. 13.30-14.15 i Gråbrødrepassagen 9, 1. sal
Tilmelding på tlf. 70 25 00 00 eller på hjertelinjen@hjerteforeningen.dk

FAKTA: Om Hjertestarterdagen
Den 16. oktober 2016 er det Hjertestarterdag i Danmark og i resten af EU. Initiativet kommer fra EU-Parlamentet, og i Danmark står Dansk Råd for Genoplivning og TrygFonden for fjerde år i træk bag dagen. En lang række aktører inden for genoplivning inviterer til gratis arrangementer i hele landet, som sætter fokus på, at danskerne skal lære at redde liv.
Læs mere på www.hjertestarterdagen.dk og www.restartaheart.eu