Helt nye tal fra oktober 2016 viser, at op mod 70.000 danskere lider af hjertesvigt (et hjerte med nedsat pumpefunktion).

Hjertesvigt er en af de største dødsårsager blandt hjerte-kar-patienter. I 2014 døde 12.063 danskere af hjerte-kar-sygdom. For 1302 af disse mennesker var dødsårsagen hjertesvigt. Det viser netop offentliggjorte statistikker på hjertetal.dk

Med overskriften ”Det går ikke over” sætter Hjerteforeningen de kommende uger ekstra fokus på den livstruende og udbredte sygdom hjertesvigt. Håbet er, at flere bliver opmærksomme på de snigende symptomer og tager dem alvorligt, inden sygdommen eventuelt koster dem livet eller livskvaliteten.

Nye tal fra Hjerteforeningen viser, at flere end 60.000 danskere lider af hjertesvigt (i fagsprog betegnet som ” hjerteinsufficiens”). Ud over de 10.000 patienter, der hvert år får diagnosen vurderer eksperter, at yderligere 10.000 kan gå rundt med lidelsen uden at være klar over det.

Det er kampagnens formål at gennemskue og gennemhulle de undskyldninger, der afholder mennesker – især mænd – fra at opsøge lægen, når kroppen forsøger at slå alarm.

– Vi har nok alle hørt undskyldninger som ”Det går over” eller ”Det skal bare løbes væk” i mere eller mindre bevidste forsøg på at ignorere problemerne og berolige sine omgivelser og sig selv. Men symptomerne er kroppens måde at fortælle, at noget er galt, siger administrerende direktør i Hjerteforeningen, Kim Høgh.

Kend symptomerne
Fordi hjertets pumpefunktion er nedsat og ikke er i stand til at pumpe tilstrækkeligt blod rundt i kroppen, vil man i de fleste tilfælde opleve en række symptomer ved hjertesvigt. De mest almindelige symptomer på hjertesvigt er åndenød, træthed og væske i kroppen.

Hjerteforeningen anbefaler, at man – hvis man oplever disse symptomer – søger egen læge eller kontakter ”Hjertelinjen”, hvor professionelle fagfolk tilbyder gratis rådgivning til hjertepatienter og pårørende. Selv om hjertesvigt ikke går over, kan den rigtige behandling både forlænge livet og forbedre livskvaliteten.

Til kamp mod hjertesvigt
– I Hjerteforeningen tager vi kampen op mod hjertesvigt. Vi har støttet et landsdækkende forskningsprojekt i hjertesvigt med 20 mio. kr. – det største beløb vi nogensinde har tildelt et enkelt forskningsprojekt i foreningens historie. Projektet har også modtaget stor støtte fra fonde og Danske Regioner, ligesom forskere og læger i klinikker over hele landet yder en stor og ulønnet indsats, siger Kim Høgh.

Projektet skal afdække, om to velkendte præparater kan forbedre overlevelsen og give færre indlæggelser blandt hjertesvigtpatienter. Flere end 1.500 patienter fra klinikker over hele landet kommer til at deltage i projektet, der skal køre de kommende fem år.

Fakta om hjertesvigt
Ved hjertesvigt kan hjertet ikke pumpe tilstrækkeligt med blod rundt i kroppen. Sygdommen udvikler sig som regel over mange år, men i sjældnere tilfælde kan den opstå pludseligt. Årsagen til hjertesvigt er ofte en svækket eller ødelagt hjertemuskel. Forskellige hjerte-kar-sygdomme og tilstande kan give hjertesvigt. Oftest er det venstre hjertekammer, der ikke fungerer optimalt, men hjertesvigt kan også forekomme i højre hjertekammer. Tilstanden kan opstå på grund af blodprop i hjertet, forhøjet blodtryk (der i mange år har været ubehandlet), åreforsnævring, hjerterytmeforstyrrelser, forkalkede eller utætte hjerteklapper

De mest almindelige symptomer på hjertesvigt er:

• Åndenød ved fysisk aktivitet, som du tidligere har klaret uden problemer
  • Fysisk udmattelse og træthed ved aktiviteter, som du tidligere har udført uden problemer – for eksempel at gå på trapper, cykle eller at gå en tur
  • Væske i kroppen.

Oplever du symptomer på hjertesvigt, skal du kontakte din læge. Ved spørgsmål kan du også ringe til Hjertelinjen på tlf. 70 25 00 00.

Læs mere om hjertesvigt her