For mange timer i samme stilling på kontorstolen eller bag rattet har indflydelse på hjerterytmen om natten. Det kan betyde øget risiko for hjerte-kar-sygdom.

Bemærk

Denne artikel er over 1 år gammel. Efter artiklen blev udgivet, kan der være sket en udvikling i emnet og fakta, som artiklen omhandler, der ikke er medtaget her.

Hvis timerne mellem 9 og 17 primært bliver tilbragt siddende fx på kontorstol, i produktionen eller bag rattet, så betyder det lavere variation i hjerterytmen om natten. Og det kan hænge sammen med øget risiko for hjertekarsygdom og tidlig død.
Det viser et studie lavet af danske forskere fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø i samarbejde med svenske og brasilianske forskere.

Læs også: Rør dig mere med Pokémon og løbemusik – og kig dig for

Studiet bygger på data fra 126 medarbejdere fra virksomheder inden for rengøring, industri og transport med en gennemsnitsalder på 45,9 år. Over fire dage er medarbejdernes siddetid på arbejde og i fritiden blevet målt ved hjælp af små måleapparater direkte på kroppen, mens deres variation i hjerterytmen er blevet målt om natten ved et elektrokardiogram.

Ubalance i nervesystemet
Resultatet af studiet viser, at mindre bevægelse og mere siddetid i løbet af arbejdsdagen hænger sammen med lav variation i hjerterytmen om natten. Og det kan være dårligt nyt for helbredet, da lav variation i hjerterytmen er et tegn på en ubalance i nervesystemet, som har vist sig at hænge sammen med forhøjet risiko for hjertesygdom og højere dødelighed.

Læs også: En times motion nedsætter risikoen for tidlig død

Det er uvist, hvor stor eller lille en indsats, der modvirker den negative konsekvens af de mange stillesiddende timer, men for at få mest mulig bevægelse ind i den stillesiddende hverdag er det vigtigt med gode vaner – og en lille portion opfindsomhed: Hvor kan du lægge en lille aktiv pause, der gør, at du rejser dig fra stolen eller sædet og får rørt kroppen? Du kan starte med at gøre følgende til en vane:

•    Rejs dig op. Stå op, når du taler i telefon på job eller i hjemmet og under kortere møder eller samtaler med en kollega.

•    Gå rundt. Gå over til dine kolleger eller din nabo med beskeden i stedet for at sende en mail eller sms, tag trappen og gå en tur, mens du taler med din kollega eller ven.

•    Lav øvelser. Gør det til en vane at få rørt kroppen lidt ekstra to gange i løbet af arbejdsdagen. Rejs dig fra din arbejdsplads og sving med armene, ryst benene, stræk ryggen. Det er masser af inspiration til øvelser på nettet, og det kan være, at du får kollegerne med på idéen!

•    Ud af huset. Læg møder ’ude i byen’, dvs. hos den part, du har møde med. Og tag gerne turen på cykel eller til fods, hvis det er muligt.

Forskel på kønnene
Det er øvrigt i hverdagene, at vi sidder mest ned, og mænd sidder i gennemsnit mere ned end kvinder. Faktisk er der mere end en times forskel på, hvor meget de to køn sidder ned i løbet af en dag. Det viser en ny undersøgelse fra Statens Institut for Folkesundhed. I hverdagen sidder mænd i gennemsnit ned 10 timer og 36 minutter dagligt, mens kvinder gør det 9 timer og 30 minutter. I weekenden er tallet 9 timer og 48 minutter for mænd og 8 timer og 24 minutter for kvinder. 

Læs mere om studiet her og her