Hjerteforeningen deltog i den meget prestigefylde kongres i Rom om hjerteforskning, hvor bl.a. egen forskning blev præsenteret.

Vi passer på hinanden!

Hjerteforeningen samler og deler viden om coronavirus (COVID-19) og hjertesygdom. Vi råder dig til altid at følge myndighedernes anbefalinger om bl.a. afstand, hygiejne, mundbind og andet. Få vores bedste råd om coronavirus på hjerteforeningen.dk/corona. Pas på dig selv - og hinanden.

Fakta i artiklen

Artiklen herunder er over 1 år gammelt, og ligesom med al anden viden omtalt i en redaktionel sammenhæng kan den faktuelle virkelighed have udviklet sig siden publiceringen af artiklen. Bliver du i tvivl om en artikels faktuelle indhold, kan du altid skrive til madslo@hjerteforeningen.dk.

Hjerteforeningens udsendte forskningsdelegation har været på den årlige kongres afholdt af European Society of Cardiology. Denne gang gik turen til Rom. Læs her om forskningen, som Hjerteforeningens egne forskere præsenterede, og om andre spændende forskningsresultater, der blev præsenteret på den prestigefyldte kongres om hjerteforskning.

Hjerteforeningens egen forskning giver resultater
Hjerteforeningens nyudbyggede forskningsafdeling har på kort tid skabt resultater. Tre forskningsprojekter var udvalgt til at blive præsenteret på den netop afholdte, meget prestigefyldte ”European Society of Cardiology”-kongres i Rom.

Støttet af Hjerteforeningen: Forsker vandt 1. præmie
Jenny Bjerre, læge, ph.d.-studerende fra Herlev-Gentofte Hospital, har netop præsenteret sin forskning på den internationale hjerte-kongres ESC i Rom.

Nyt studie med vigtig viden om ICD
En ICD-enhed forebygger ikke dødsfald i hjertesvigtspatienter uden åreforsnævring i hjertets kranspulsårer.

Vigtig ny viden for patienter med søvnapnø
40-60% af hjerte-kar-patienterne lider af søvnapnø. Et nyt og omfattende forskningsstudie viser, at trykmasken C-PAP ikke forebygger hjerte-kar-hændelser hos patienterne. Brug af masken kan dog give bedre trivsel.

Læs mere om Hjerteforeningens forskning her