Danskerne er vilde med lakrids, men ifølge en forsker tyder noget på, at det daglige indtag af selv små mængder giver store problemer med blodtrykket.

Created with Sketch.

Projektet forventes afsluttet i løbet af 2023. Der kan gå yderligere tid før de endelige resultater ligger klar. Hjerteforeningen vil kommunikere resultaterne, så snart de foreligger endeligt.

Effekten af små daglige doser af almindelig lakrids bliver undersøgt i nyt forskningsprojekt, der er støttet af Hjerteforeningen.

Overlæge, dr. med Ulla Overgaard Andersen arbejder på Hypertensionsklinikken på Holbæk Sygehus. Her møder hun hver dag en lang række patienter med forhøjet blodtryk. Blodtryk, der bør behandles og bringes ned, for forhøjet blodtryk er en væsentlig risikofaktor for at udvikle hjerte-kar-sygdomme og blødninger i hjernen.

Hun og kollegerne har gjort den iagttagelse, at nogle patienter egentlig virker sunde og raske – har passet godt på sig selv – og alligevel har et uforklarligt og meget højt blodtryk, der tilsyneladende ikke kan behandles.

– Når vi så spørger disse patienter, om de spiser lakrids, så svarer de næsten altid ”ja”, forklarer Ulla Overgaard Andersen.

Det er velkendt fra den videnskabelige litteratur, at rålakrids – altså selve lakridsekstrakten – kan bevirke forhøjet blodtryk. Men i et helt nyt forsøg, der er støttet af Hjerteforeningen, vil Ulla Overgaard Andersen undersøge den lakrids, som danskerne møder ude i virkeligheden. Nemlig den lakrids, man kan købe på tankstationer, i supermarkeder og i bland-selv-slik-forretninger.

– Man kan ikke se på varedeklarationen, hvor meget lakrids, der er i produktet. Og vi ved ikke, om salmiak og salt forstærker effekten af det aktive stof i lakrids. Men noget kunne tyde på, at bare nogle få pastiller dagligt kan give et stærkt forhøjet blodtryk. Den hypotese vil vi undersøge nærmere, siger Ulla Overgaard Andersen.

I forsøget vil indgå 50 personer, der i løbet af tre uger først bliver udsat for en lille daglig dosis lakridsslik. Dernæst en stor dosis.

– Vi håber at blive klogere på, om nogle mennesker er mere påvirkelige over for lakrids, og hvor store doser der skal til, for at blodtrykket bliver påvirket negativt. Desuden vil vi undersøge, hvordan lakridsen bliver omsat i kroppen rent biokemisk, siger Ulla Overgaard Andersen.

Læs mere om Ulla Overgaard Andersens forskning i Hjertenyt nr. 3, 2016