40-60% af hjerte-kar-patienterne lider af søvnapnø. Et nyt og omfattende forskningsstudie viser, at trykmasken C-PAP ikke forebygger hjerte-kar-hændelser hos patienterne. Brug af masken kan dog give bedre trivsel

Vi passer på hinanden!

Hjerteforeningen samler og deler viden om coronavirus (COVID-19) og hjertesygdom. Vi råder dig til altid at følge myndighedernes anbefalinger om bl.a. afstand, hygiejne, mundbind og andet. Få vores bedste råd om coronavirus på hjerteforeningen.dk/corona. Pas på dig selv - og hinanden.

Fakta i artiklen

Artiklen herunder er over 1 år gammelt, og ligesom med al anden viden omtalt i en redaktionel sammenhæng kan den faktuelle virkelighed have udviklet sig siden publiceringen af artiklen. Bliver du i tvivl om en artikels faktuelle indhold, kan du altid skrive til madslo@hjerteforeningen.dk.

Et stor studie om søvnapnø – altså søvnforstyrrelse med anfald af pauser i vejrtrækningen – er blevet præsenteret på European Society of Cardiology-kongresset i Rom og blevet udgivet i det renommerede tidsskrift New England Journal of Medicine. Studiet har undersøgt behandling af søvnapnø med C-PAP i hjerte-kar-patienter.

C-PAP (Continuous Positive Airway Pressur) er et trykmaske, som bruges når man sover, og er standard behandlingen for søvnapnø. Resultaterne af studiet viser at behandling med C-PAP ikke kan forebygge hjerte-kar-hændelser i hjerte-kar-patienter med søvnapnø. Studiet viste dog at C-PAP bl.a. gav en øget trivsel og helbredsrelateret livskvalitet samt færre episoder af depression hos patienterne.

Gunnar Gislason, forskningschef i Hjerteforeningen, ønsker fortsat fokus på kendte risici.

– Resultaterne af dette vigtige studie viser at C-PAP behandling skal anvendes til at opnå en uforstyrret søvn med normal vejrtrækning uden vejrtrækningspauser, men at behandlingen ikke skal bruges med formål at reducere hjerte-kar-hændelser hos hjerte-kar-patienter, her skal vi stadigvæk primært fokusere på de kendte risikofaktorer. Desuden viser studiet at C-PAP behandling kan øge livskvaliteten hos disse patienter, siger Gunnar Gislason.