Tidsånden ligger til digitale og sjove motionsformer, hvor små avatarer og basrytmer kan få os til at bevæge os mere. Super godt med motion og aktiv livsstil, lyder det fra Hjerteforeningen. Husk dog at passe på dig selv

Bemærk

Bum. Så røg dén Pokéball afsted.

Børnene er vilde med spillet Pokémon Go, der har fået millioner og atter millioner af brugere til at spille med på sin smartphone.

Kort fortalt er Pokémon Go en skattejagt på din mobiltelefon, hvor du med tasterne skyder små væsener med bolde, mens du bevæger dig rundt ude i virkeligheden. Og bevæger dig en masse!

– Isoleret set er der kun godt at sige omkring hele bevægelsen i Pokémon Go. Ud over at man rører sig en masse, så er det også sjovt. Og at det hele ikke handler om at brænde kalorier af, men om at grine og få spænding ind i hverdagen, appellerer til børn og unge, siger Simon Rask, der er chefkonsulent i Hjerteforeningens Forebyggelsesafdeling.

– Men. Og det er et stort men. Det er meget vigtigt, at man holder øje med sine omgivelser, når man bevæger sig rundt omkring i bl.a. trafikken. Gør som voksen dine børn opmærksom på, at Pokémon Go er et godt spil, der værd at bruge tid og skridt på, men også kræver at man skal holde øje med, hvor man er.

Ifølge flere medier er der da også både snak om såvel motionsformens gavnlige effekter samt mere farlige sider i trafikken. I flere amerikanske medier og enkelte danske berettes der om, at folk taber sig ved at spille det japanske spil, der er en videreudvikling af et koncept helt tilbage fra 1980’ernes storhedstid for spilfirmaet Nintendo. For først ved at gå en masse, udløser spillet de kugler, som der bruges til at skyde med i spillet og komme videre ind i det digitale univers ved hjælp af.

– Det er prisværdigt, at spillet opfordrer til at bevæge sig, før man kan fortsætte morskaben. Vi arbejder selv meget med ’nudging’ som forebyggelsesindsats i Hjerteforeningen. Spillet er et godt eksempel på, hvordan man kan regulerer noget, som barnet eller den unge allerede har gang i, på en sund måde.

Løbemusik gavner – specielt kvinderne
En anden digital mulighed, der er med til at øge motivationen for at bevæge sig, er den mere klassiske løbemusik. At du bruger musik til at motivere, når du løber eller dyrker andet motion har nemlig en gavnlig effekt på, hvor langt du bevæger dig.

Du løber simpelthen længere med løbemusik i ørerne, skriver iform.dk

Det gælder for kvinder ifølge italienske forskere. De har undersøgt musikkens virkning på en gruppe mænd og kvinder. Forskerne lod testdeltagerne løbe med og uden musik i ørerne, og kvinderne løb i gennemsnit 8 minutter længere med musik, mens forskellen hos mændene var lidt mindre.

Forskerne mente, at musikken fjerner fokus fra trætheden, og det er tilsyneladende mest udpræget hos kvinderne.

– At vi ser, at musik har en positiv funktion for løbere er rigtig glædeligt, siger Simon Rask.

– Og kan vi på den måde igen bruge et digitalt og eksisterende produkt til at skabe sundhed, er det værd at kigge nærmere på som almindelig motionist også måske. Bare pas på ikke at skrue for højt op, så du glemmer trafikken omkring dig.

Forældre bør gå forrest i det aktive liv
Generelt mener Simon Rask, at forældrene har en vigtig rolle i at finde de metoder, der både for dem selv, børnene og teenagerne giver mere sundhed gennem motion.

For danskerne motionerer mindre. Det viste ny undersøgelse før sommerferien.

Ifølge rapport fra Idrættens Analyseinstitut (Idan) er befolkningen samlet set mindre aktiv end for fem år siden, når man kigger på aktiviteterne i foreninger, kommercielle fitnesscentre eller i den selvorganiserede idræt, hvilket giver det første fald siden statistikindsamlingens begyndelse i 1964. Det skriver jp.dk.
Idrætsdeltagelsen blandt voksne er dykket fra 64 pct. til 61 pct. fra 2011 til 2016, mens den blandt børn i alderen 7-15 år er gået fra 86 pct. til 83 pct.

– De vaner, vi giver vores børn, og de metoder vi bruger til at stimulere dem til et aktivt liv, er vigtige. Og vi ved, at vanerne i vores børne- og ungdomsliv får store konsekvenser for vores livsstil og dermed udviklingen af hjerte-kar-sygdomme. Et mere aktivt liv med motion kan forebygge mod hjertesygdom. Dét skal vi huske som forældre. Og ikke mindst, at børnene gør, som vi gør. Derfor – på med løbeskoene, og find frem til, hvad der virker for dig, når du skal røre dig. Pas blot på dig selv.

FAKTA: Sange med ekstra energi til din motion
Glad musik, som du kan lide, er godt, men du kan også gå efter numre med en rytme, der passer til din træning. Det skriver iForm.dk. Her er hjemmesidens forslag til numre i 3 hastigheder og deres såkaldte bpm: taktslag pr. minut.

Let løb, cykling og spinning svarende til fladt terræn med let modvind og gang bør foregå med 80-120 bpm

Minister of Rock 'n' Roll (Lenny Kravitz) 80
Patience (Take That) 89
Sometimes you can't make it on your own (U2) 96