En ICD-enhed forebygger ikke dødsfald i hjertesvigtspatienter uden åreforsnævring i hjertets kranspulsårer

Vi passer på hinanden!

Hjerteforeningen samler og deler viden om coronavirus (COVID-19) og hjertesygdom. Vi råder dig til altid at følge myndighedernes anbefalinger om bl.a. afstand, hygiejne, mundbind og andet. Få vores bedste råd om coronavirus på hjerteforeningen.dk/corona. Pas på dig selv - og hinanden.

Fakta i artiklen

Artiklen herunder er over 1 år gammelt, og ligesom med al anden viden omtalt i en redaktionel sammenhæng kan den faktuelle virkelighed have udviklet sig siden publiceringen af artiklen. Bliver du i tvivl om en artikels faktuelle indhold, kan du altid skrive til madslo@hjerteforeningen.dk.

Lars Køber, professor og overlæge på Rigshospitalet, har netop på årets European Society of Cardiology-kongres i Rom præsenteret resultaterne af et stort randomiseret studie, som er støttet af Hjerteforeningen. Undersøgelsen er ét af kongressens hovedresultater og er lige blevet udgivet i det præstigefulde tidsskrift ”New England Journal of Medicine”.

Studiet har undersøgt, om hjertesvigtspatienter uden åreforsnævring i hjertets kranspulsårer bør behandles med en ICD-enhed (Implanterbar Cardioverter Defibrillator). En ICD-enhed er en avanceret pacemaker, der kan give et elektrisk stød for at stoppe livstruende anfald af hjerterytmeforstyrrelser.

Studiet viser, at en ICD-enhed ikke forebygger dødsfald i hjertesvigtspatienter uden åreforsnævring i hjertets kranspulsårer. Studiet bidrager med afgørende ny viden på området, da de nuværende behandlingsvejledninger er baseret på studier af få patienter. Dermed var det uklart,  om en ICD-enhed kunne være en fordel for disse patienter.

– Studiet er et eksempel på, at Hjerteforeningens forskningsstøtte kan få stor betydning for hjerte-kar-patienterne i Danmark. Resultaterne er meget vigtige for danske hjerte-kar-patienter med hjertesvigt, som ikke skyldes åreforkalkningssygdom i hjertet. Hvis disse patienter behandles optimalt med medicin, ser ICD ikke ud til at reducere dødeligheden. Der kan dog være særlige patientgrupper, for eksempel yngre hjertesvigtspatienter, som har gavn af en ICD, siger Hjerteforeningens forskningschef Gunnar Gislason.

Læs mere om Hjerteforeningens forskning v. Peter Wæde Hansen, der 27, august 2016 omtales i Dagens Medicin (eksternt link).