Med udspillet til Kræftplan IV lancerer regeringen en national målsætning om, at nye generationer skal være røgfri. Ingen børn og unge skal ryge i 2030. Målet skal blandt andet nås gennem røgfri skoletid på alle skoler og uddannelser, der har optag af unge under 18 år.

Vi passer på hinanden!

Hjerteforeningen samler og deler viden om coronavirus (COVID-19) og hjertesygdom. Vi råder dig til altid at følge myndighedernes anbefalinger om bl.a. afstand, hygiejne, mundbind og andet. Få vores bedste råd om coronavirus på hjerteforeningen.dk/corona. Pas på dig selv - og hinanden.

Fakta i artiklen

Artiklen herunder er over 1 år gammelt, og ligesom med al anden viden omtalt i en redaktionel sammenhæng kan den faktuelle virkelighed have udviklet sig siden publiceringen af artiklen. Bliver du i tvivl om en artikels faktuelle indhold, kan du altid skrive til madslo@hjerteforeningen.dk.

– Intet andet tiltag vil kunne give mere sundhed til danskerne, end hvis vi lykkes med at gøre kommende generationer røgfri, siger Kim Høgh, administrerende direktør i Hjerteforeningen.

Hver eneste dag begynder 50 børn og unge at ryge. 13 procent af danske unge (16-25 år) ryger dagligt og 14 procent af og til. Mange af dem vil blive en del af den kedelige statistik, hvor hver anden ryger dør af tobakken. Hvert år dør ca. 12.500 danskere før tid på grund af tobak.

–  Ingen forældre ønsker, at deres børn begynder at ryge. Hvis vi ikke gør noget, vil vi fortsat være vidner til tusindvis af dødsfald om året på grund af rygning. Dødsfald, som kunne være undgået. Derfor håber vi meget, at Folketingets partier vil være med til at tage ansvar for vores børn og unge ved at bakke op om regeringens flotte ambition om røgfri generationer, siger Kim Høgh.