Få 7 gode råd til mere hjertesund grillmad og tag Hjerteforeningens quiz - er du hjertesund grillmester?

Bemærk

Sommeren er mindst ligeså slem som Julen, når det kommer til at udsætte hjertet for fedt, overspisning og alkohol. Hjerteforeningen giver dig her en håndfuld stærke råd til at spise og drikke dig igennem sommeren på en mere hjertesund måde

Termometeret viser 25 grader, og du har netop tændt op i grillen – for sommer er for mange danskere lig med grillmad og lidt at drikke til. Men selvom grillmad i sig selv ikke er specielt usundt, er kødet og tilbehøret alt for kalorierigt, og ofte spiser og drikker man mere, end man plejer. Det siger sundhedskonsulent ved Hjerteforeningens Forebyggelsesafdeling, Natasha Selberg.

– Kost er en vigtig ingrediens i et liv uden hjerte-kar-sygdomme. Selvom vi måske giver den ekstra gas om sommeren med dressing, bøffer og øllene, giver det også på denne årstid god mening at tænke på sit hjertes sundhed, siger hun.

Natasha Selberg giver her en række simple tips og idéer til hjertesund grillmad, som fx at vælge fødevarer med lavt fedtindhold, få kalorier og højt indhold af sunde næringsstoffer. Og at drikke med måde. Ved at følge rådene kan du nemt og hurtigt lave sund grillmad, der samtidig smager godt, mens du nyder en lækker forfriskning til.

7 hjertesunde grillråd

1) Vælg magert kød og spar på marinaden Vælg fedtfattige kødudskæringer af god kvalitet. Godt kød behøver ikke marinade, hvis det krydres ordentligt eventuelt med nogle friske krydderurter. Skær fedtkanter fra og lad være at omsvøbe pølser og kød med bacon.

2) Lav egen dressing Ketchup og andre færdigblandende dressinger og marinader indeholder ofte meget sukker og fedt. Lav derfor dine egne marinader og dressinger baseret på vegetabilske olier, eddike, citronsaft og krydderurter, løg, chili eller hvidløg.

3) Nyd frisk fisk Du kan også med fordel grille andet end store røde bøffer. Mange typer fisk og skaldyr egner sig godt til grillen. Fisk er sundt, og især de fede fisk som fx laks er godt for hjertet på grund af det høje indhold af de sunde n-3 fedtstoffer og vitaminer. Hver dog opmærksom på at laks i store mængder indeholder mange kalorier. Andre fisk der egner sig godt til at grille er fx Hellefisk og andre hvide fisk samt rejer.

4) Brug grønsager som tilbehør Du kan stort set grille alle grønsager. De fleste grove grøntsager skal ikke have mere end 5-10 minutter på grillen, hvor de mindre grove, som svampe og squash, skal have 2-5 minutter. Alle grønsager kan med fordel pensles med lidt olie, inden de kommes på grillen for at undgå, at de brænder fast. 2/3 af tilbehøret skal gerne være grøntsager. Supplér tilbehøret med kartofler eller lidt brød. Kartoffelsalat er ofte grillmadens følgesvend, men prøv i stedet at steg kartoflerne i lidt sølvpapir med lidt olie og krydderurter. Ved ar skifte kartoffelsalaten ud med grillede kartofler sparer du både fedt og kalorier.

5) Spis brød med fuldkorn Undgå det hvide brød. I stedet for færdigkøbte hvidløgsbrød, som ofte også er meget kalorierigt, kan du købe et flute med fuldkorn og tage et frisk fed hvidløg og køre det hen over brødet eventuelt med en lille smule olivenolie. Køb også hotdogbrød og burgerboller med fuldkorn eller bag brødet selv.

6) Spis mindre portioner Brug en mindre tallerken og tag eventuelt kun én gang. En ekstra grillpølse kan betyde, at du får mange flere kalorier, end du behøver. Du kan eventuelt starte med en salat som forret. Det er ofte hovedretten, der giver de fleste kalorier, og ved at lægge en god sund bund, spiser du mindre til hovedretten. Om sommeren spiser vi ofte sammen med andre og sidder længere ved bordet. Der gør, at man ofte spiser mere. Så vær opmærksom, og du kan gøre din hjertesundhed en tjeneste.

7) Alkohol med måde Vi er mere afslappede med vores sundhed om sommeren. Danskerne belønner sig også i højere grad med alkohol om sommeren. I en YouGov-undersøgelse svarede 41 procent, at de drikker mere alkohol fra juni til august, end de normalt gør. Vin øl og spiritus indeholder også kalorier, og ofte uden at du bliver tilsvarende mæt. Et kold glad hvidvin på terrassen eller en kold øl til pølsen er ok nogle dage, men til hverdag kan du med fordel slukke tørsten i fx vand med lidt citron eller med lidt ingefær eller mynte.