Nyt studie viser, at den kortvarige effekt af e-dampning ligner den påvirkning, som cigaretrygning har på blodtrykket. Foruroligende, mener Hjerteforeningen

Vi passer på hinanden!

Hjerteforeningen samler og deler viden om coronavirus (COVID-19) og hjertesygdom. Vi råder dig til altid at følge myndighedernes anbefalinger om bl.a. afstand, hygiejne, mundbind og andet. Få vores bedste råd om coronavirus på hjerteforeningen.dk/corona. Pas på dig selv - og hinanden.

Fakta i artiklen

Artiklen herunder er over 1 år gammelt, og ligesom med al anden viden omtalt i en redaktionel sammenhæng kan den faktuelle virkelighed have udviklet sig siden publiceringen af artiklen. Bliver du i tvivl om en artikels faktuelle indhold, kan du altid skrive til madslo@hjerteforeningen.dk.

Et nyt studie har sammenlignet den kortvarige effekt af rygning på blodtryk og karstivhed ved henholdsvis rygning af tobakscigaretter og elektroniske cigaretter.

Resultaterne af studiet, som er offentliggjort i Journal of the American College of Cardiology af Vlachopoulos m.fl., viser, at effekten på karstivhed og blodtryk efter 30 minutters rygning af tobakscigaretter og elektroniske cigaretter ikke er statistisk forskellig.

– Resultatet er foruroligende, for hvis e-cigaretter kortvarigt påvirker hjerte-kar-systemet på samme måde som tobakscigaretter, kan man frygte, at der er flere måder, de påvirker kroppen ens på. Det ved vi desværre ikke endnu, da langtidseffekterne ved rygning af e-cigaretter er ukendte, siger chefkonsulent i Hjerteforeningens forebyggelsesafdeling, Simon Rask.

Studiet er baseret på 24 personer i alderen 22-38 år.

Ny lovgivning
Siden 7. juni har det været lovligt at købe e-cigaretter og genopfyldningsbeholdere i butikkerne. Samtidig trådte en ny lov i kraft, der forbyder salg af e-cigaretter til børn og unge under 18 år og som bandlyser e-dampning i kollektive transportmidler, børnehaver og på skoler.

– Det er godt, at området med e-cigaretter er blevet reguleret. Hjerteforeningen havde dog gerne set, at der kom samme regler for rygning af e-cigaretter, som gælder for tobak. I dag er det kun institutioner og uddannelsesinstitutioner for børn under 18 år, i offentlig transport og taxa, hvor e-dampning er begrænset. Derimod er der ingen begrænsning på eksempelvis arbejdspladser, erhvervsskoler og universiteter, siger Simon Rask.

– Vi ved stadig alt for lidt om langtidseffekterne ved e-cigaretrygning, og Hjerteforeningen følger løbende forskningen på området. Der er mange ting, vi mangler at undersøge, siger Simon Rask.