Nyt studie viser, at den kortvarige effekt af e-dampning ligner den påvirkning, som cigaretrygning har på blodtrykket. Foruroligende, mener Hjerteforeningen

God læselyst!

Vi er glade for, at du læser denne artikel. Den er over 2 år gammel, hvilket kan betyde, at der er enkelte faktuelle detaljer, som kan være ændret, siden artiklen blev skrevet. Du er altid velkommen til at skrive til madslo@hjerteforeningen.dk, hvis du har kommentarer. På forhånd tak.

Et nyt studie har sammenlignet den kortvarige effekt af rygning på blodtryk og karstivhed ved henholdsvis rygning af tobakscigaretter og elektroniske cigaretter.

Resultaterne af studiet, som er offentliggjort i Journal of the American College of Cardiology af Vlachopoulos m.fl., viser, at effekten på karstivhed og blodtryk efter 30 minutters rygning af tobakscigaretter og elektroniske cigaretter ikke er statistisk forskellig.

– Resultatet er foruroligende, for hvis e-cigaretter kortvarigt påvirker hjerte-kar-systemet på samme måde som tobakscigaretter, kan man frygte, at der er flere måder, de påvirker kroppen ens på. Det ved vi desværre ikke endnu, da langtidseffekterne ved rygning af e-cigaretter er ukendte, siger chefkonsulent i Hjerteforeningens forebyggelsesafdeling, Simon Rask.

Studiet er baseret på 24 personer i alderen 22-38 år.

Ny lovgivning
Siden 7. juni har det været lovligt at købe e-cigaretter og genopfyldningsbeholdere i butikkerne. Samtidig trådte en ny lov i kraft, der forbyder salg af e-cigaretter til børn og unge under 18 år og som bandlyser e-dampning i kollektive transportmidler, børnehaver og på skoler.

– Det er godt, at området med e-cigaretter er blevet reguleret. Hjerteforeningen havde dog gerne set, at der kom samme regler for rygning af e-cigaretter, som gælder for tobak. I dag er det kun institutioner og uddannelsesinstitutioner for børn under 18 år, i offentlig transport og taxa, hvor e-dampning er begrænset. Derimod er der ingen begrænsning på eksempelvis arbejdspladser, erhvervsskoler og universiteter, siger Simon Rask.

– Vi ved stadig alt for lidt om langtidseffekterne ved e-cigaretrygning, og Hjerteforeningen følger løbende forskningen på området. Der er mange ting, vi mangler at undersøge, siger Simon Rask.