Hjerteforeningens Hjerte- og Lungetransplantationsklub stiller op med 22 deltagere ved de 16. Europæiske Championships for hjerte- og lungetransplanterede. Værter for dette store arrangement er den finske hjerte- og lungetransplantationsforening SYKE

Bemærk

Om ganske få dage kan danske hjerte- og lungetransplanterede atleter dyste internationalt i volleyball, badminton, tennis, bordtennis, cykling, bowling, petanque, swømning, golf, orienteringsløb and atletik.

Det finder sted ved sportslege afholdt som en del af ”European Transplant Sport Week” i Vantaa i Finland fra 11.-16. juli 2016.

– Sportslegene viser offentligheden nytten af organdonation. Viser den styrke og livsglæde der kan opnås efter organtransplantation, og så får vi transplanterede i fællesskab æret vore organdonorer og deres pårørende. Vi glæder os helt vildt til at dyste mod vore europæiske venner, og er stolte af igen at kunne stille med et hold til legene, siger holdleder Pelle Christiansen.

Fagfolk møder atleter
Ugen består af to mesterskaber – ”European Heart and Lung Transplant Championships” og ”European Transplant and Dialysis Sport Championships” –   og inkluderer også en Youth Camp for organtransplanterede børn, samt en såkaldt Transplant Sport-konference.

Sidstnævnte konference, der er verdens første af sin art, har til formål at samle studerende og fagfolk inden for sundhedssektoren, rehabilitering og sport sammen med transplanterede patienter.

I Hjerteforeningens Hjerte- og Lungetransplantationsklub er man meget stolt over, at det er lykkedes os af få et af vores medlemmer, fysioterapeut Casper Palmvig, med som oplægsholder ved konferencen.

Læs mere om Casper Palmvig her: www.franythjertetilironman.dk

Hjerteforeningens Hjerte- og Lungetransplantationsklub har været med ved de europæiske Championships for hjerte- og lungetransplanterede siden legene i Klagenfurt i 2000. I Vilnius, Litaun 2014 trak Hjerteforeningens Hjerte- og Lungetransplantationsklub 22 medaljer hjem til Danmark, heraf 16 af guld.