Kun de færreste ved, hvor mange kalorier, der er i forskellige fastfoodprodukter. Det viser ny undersøgelse fra Forbrugerrådet Tænk, der sammen med Hjerteforeningen, Kræftens Bekæmpelse og Diabetesforeningen arbejder for, at fastfoodkæderne i Danmark indfører kaloriemærkning

Vi passer på hinanden!

Hjerteforeningen samler og deler viden om coronavirus (COVID-19) og hjertesygdom. Vi råder dig til altid at følge myndighedernes anbefalinger om bl.a. afstand, hygiejne, mundbind og andet. Få vores bedste råd om coronavirus på hjerteforeningen.dk/corona. Pas på dig selv - og hinanden.

Fakta i artiklen

Artiklen herunder er over 1 år gammelt, og ligesom med al anden viden omtalt i en redaktionel sammenhæng kan den faktuelle virkelighed have udviklet sig siden publiceringen af artiklen. Bliver du i tvivl om en artikels faktuelle indhold, kan du altid skrive til madslo@hjerteforeningen.dk.

Hvor mange kalorier er er i en smørcroissant fra 7-Eleven, en cafe latte fra Starbucks eller en Big Mac Menu fra McDonalds? De fleste gætter forkert, viser undersøgelse fra Forbrugerrådet Tænk, 2016.

Mere end syv ud af 10 rammer faktisk 25 procent forbi, når de i den nye undersøgelse udarbejdet af Forbrugerrådet Tænk bliver spurgt til det konkrete kalorieindhold i disse typer af fastfoodprodukter. Og det vel at mærke efter, at deltagerne i undersøgelsen har fået oplyst, hvad det anbefalede indtag af kalorier er for en gennemsnitsdansker.

– Undersøgelsens resultater bekræfter, at forbrugerne undervurderer, hvor mange kalorier, der er i fastfoodprodukter. Derfor mener vi også, at det kun er fair og rimeligt over for forbrugerne, at de i købssituationen får oplyst det reelle kalorieindhold på menutavlerne, når de køber fastfoodprodukter, menuer eller kaffeprodukter. Kun på den måde får forbrugerne mulighed for at træffe deres valg på et reelt oplyst grundlag, siger sundhedskonsulent Natasha Selberg fra Hjerteforeningens forebyggelsesafdeling.

Forbrugerne på Herrens Mark
Det er især i England og USA, at de konceptstyrede restauranter skilter synligt med kalorieindholdet på menutavlerne. Og en rapport fra Kræftens Bekæmpelse har vist, at forbrugerne ændrer adfærd, hvis de får informationer om kalorieindholdet allerede inden, de køber deres hotdog, burger eller sandwich. Det giver forbrugerne mulighed for at sammenligne de forskellige produkter – og mulighed for at træffe et oplyst valg i købssituationen.

Står det derfor til Hjerteforeningen, kan det kun gå for langsomt, at resten af landets konceptstyrede restauranter følger trop og skilter synligt med kalorierne på menutavlerne. På sigt kan tiltaget nemlig gavne folkesundheden:

– Vi ved at kaloriemærkning påvirker forbrugernes valg, så de spiser mad med færre kalorier. Dermed er kaloriemærkning et redskab, som kan forebygge overvægt, der kan føre til livsstilssygdomme, hjerte-kar-sygdomme, kræft og diabetes, understreger Natasha Selberg fra Hjerteforeningens forebyggelsesafdeling.

Om undersøgelsen fra 2016
1138 forbrugere har i april 2016 svaret på spørgsmål om energiindholdet i forskellige typer fastfood. Respondenterne fik en beskrivelse og et billede af fire forskellige typer snacks, drikkevarer eller menuer. De blev derefter bedt om at angive, hvor højt et energiindhold der var i det afbillede.

Firkløversamarbejdet
Hjerteforeningen, Kræftens Bekæmpelse, Forbrugerrådet Tænk og Diabetesforeningen har sammen udarbejdet en række anbefalinger for, hvordan fastfoodkæder kan kaloriemærke, så det hjælper forbrugerne.
Læs mere om samarbejdet her