Hjerteforeningens Børnehjertefond stod bag weekendens cykelsamling i Aarhus, hvor 15 seje unge mennesker, født med en hjertesygdom, mødtes for at deltage i Langelinjeløbet på 54 km. Træningen på racercykel er med til at vise deltagerne, at de kan meget mere, end de selv tror, på trods af deres hjertesygdom

Bemærk

Søndag den 12. juni deltog 15 glade unge mennesker – alle med en medfødt eller tidligt erhvervet hjertesygdom – i Langelinjeløbet, som er et cykelløb på 54 km med start og mål i Tilst. Alle deltagerne trampede løs i pedalerne og kom flot i mål, og selvom de ikke kom på podiet, så var alle vindere, da de kørte over målstregen, da det en kæmpe sejr at gennemføre et cykelløb på trods af en hjertefejl.

Cykelholdet er en del af Børnehjertefondens motionstilbud ’Styrkeprøven’, hvor hjertebørnene mødes fem gange om året for at træne sammen, så de til efteråret er klar til at gennemføre et langt cykelløb på 70 km. Styrkeprøven er med til at sætte fokus på, at unge mennesker med en hjertesygdom også kan dyrke motion, selvom de har en hjertefejl.

Vi er alle i samme båd
Mikkel Munk fra Herning på 14 år er med på cykelholdet for første gang i år, og Langelinjeløbet var hans første cykelløb, og han er rigtig glad for at hans forældre opfordrede ham til at begynde på cykelholdet.

– På trods af min hjertefejl har jeg altid dyrket meget sport og har spillet meget badminton, men aldrig sammen med andre unge mennesker med en hjertesygdom. På cykelholdet er vi alle i samme båd, da vi alle har været igennem mange undersøgelser og eventuelle operationer i hjertet. Det betyder, at vi alle sammen har mere end cyklingen til fælles, og derfor var det nemt hurtigt at få nye gode venner på cykelholdet, siger Mikkel og fortsætter.

– Jeg tænker ikke så tit på min hjertefejl i det daglige, men når jeg dyrker sport, kan jeg godt mærke, at mit hjerte ikke er helt som alle andres. Jeg bliver ofte lidt mere forpustet og skal nok også holde lidt flere pauser. På cykelholdet lærer vi, at det ikke er farten og gennemsnitshastigheden, som er vigtig, men derimod at vi ikke giver op, selvom det er hårdt. At gennemføre et cykelløb viser, at vi kan meget mere, end vi selv tror, også selvom vi har en hjertesygdom.

Stor opbakning
Bag Børnehjertefondens cykelhold står mange frivillige, som både hjælper med at arrangere cykelsamlingerne og udarbejder specielle træningsprogrammer til deltagerne, som tager hensyn til den enkeltes hjertesygdom. Til Langelinjeløbet deltog ud over de faste frivillige støtter både forældre og flere læger fra Aarhus Universitetshospital samt Team Rotary Favrskovs cykelhold, som økonomisk støtter Børnehjertefonden og bl.a. har sponsoreret deltagernes cykeltøj. De unge mennesker var derfor i gode og trygge hænder, da de trampede løs i pedalerne fra start til mål.

Information om Børnehjertefonden

• Hvert år fødes ca. 450 nye hjertebørn i Danmark, og således er det den mest almindelige medfødte misdannelse. Der findes mere end hundrede forskellige medfødte hjertesygdomme.
  • Børnehjertefonden modtager ikke offentlig støtte, men arbejder udelukkende for indsamlede midler fra private, erhverv og andre fonde.
  • Børnehjertefonden arbejder for
  • At støtte forskning i medfødt hjertesygdom og konsekvenserne deraf
  • At oplyse om medfødt hjertesygdom
  • At støtte og etablere kurser og aflastningsweekender for familier med hjertesyge børn