En ny undersøgelse fra YouGov viser, at 47 procent af danskerne savner fuldkornsprodukter, når de er på ferie i udlandet. Det er særligt børnefamilierne, som mærker afsavnet

Bemærk

Selvom solen står højt på den sydlandske himmel og vandet er azurblåt, drømmer vi danskere alligevel om noget så hjemmevant som rugbrød og en skål havregryn, når vi er på ferie. Det fremgår af en ny undersøgelse fra analyseinstituttet YouGov foretaget af Fuldkornspartnerskabet.

Der er i alt gennemført 1.037 interview med danskere i alderen 18-74 år.

I undersøgelsen giver 47 procent af de adspurgte danskere udtryk for, at de savner fuldkornsprodukter som rugbrød, når de er på ferie. Det er specielt børnefamilierne, som savner den solide kost. Blandt enlige forældre nikker 56 procent ja til spørgsmålet om, hvorvidt de i nogen eller høj grad savner fuldkornsprodukter på ferien. I familier med begge forældre er tallet 52 procent.

På trods af danskernes savn, glæder Simon Rask, chefkonsulent i Hjerteforeningens Forebyggelsesafdeling, sig dog over, at danskerne efterspørger mere fuldkorn, selv når bilen triller til udlandet.

– Uden at tage munden, ja, alt for fuld, så vurderer jeg, at de nye tal her kan være et tegn på, at danskerne ser fuldkorn som en del af deres hverdag og spisevaner. De har populært sagt fået fuldkorn ind under huden. Når de kommer til udlandet på ferie, savner de ligefrem de fuldkornsprodukter, som vi hos Hjerteforeningen i al beskedenhed har været med at få mere af på hylderne, siger Simon Rask.

Kan være resultat af solid indsats
Hjerteforeningen er en del af Fuldkornspartnerskabet, hvor foreningen sammen med industrien og supermarkederne har sikret at der i dag er langt flere fuldkornsprodukter til danskerne. Dén indsats kaldes ”strukturel forebyggelse”, hvor arbejdet for øget sundhed sker på et overordnet plan i hele Danmark.

– Vi er kommet langt i Danmark med at øge tilgængeligheden af fuldkorn. Måske kan vi inspirere udlandet til opmærksomhed på fuldkorn ved at efterspørge det når vi er på ferie. Vi kan da håbe. Og selvom danskerne spiser mere og mere fuldkorn, må vi stadig gerne spise endnu mere – det er nemlig med til at forebygge hjerte-kar-sygdomme.

Fra 2007 til i dag har Fuldkornspartnerskabet via fokus på strukturel forebyggelse fået langt flere fuldkornsprodukter på hylderne – fra 150 styk til cirka 700.

Grunden, til at danskere savner deres fuldkorn i ferien, kan også hænge sammen med, at mange simpelthen bedre kan lide smagen af fuldkornsprodukter. I YouGov-undersøgelsen erklærer 66 procent af de adspurgte sig således enige eller meget enige i, at fuldkorn smager godt.

Fødevarestyrelsen anbefaler, at man spiser 75 gram fuldkorn om dagen.

GUIDE: 9 tips til fuldkorn på ferien
1) Medbring en pakke havregryn eller ”ready to go grød” hvor der kun skal tilsættes kogende vand.

2) Kog vand, tilsæt, rør rundt, og du har en dejlig portion havregrød at starte morgenen på. Top fx med frisk frugt og nødder fra det lokale supermarked. Havregrynene kan også nydes helt straight med mælk på. Havregryn er 100% fuldkorn.

3) Medbring en pakke rugbrød i skiver med det orange fuldkornslogo. Start dagen med en skive rugbrød med lidt smør, ost eller marmelade.

4) Medbring en pose mysli med fuldkornslogo, som du kan toppe din lokale yoghurt med.

5) Lav myslibarer hjemmefra, som du kan pakke ind i små mundrette hapsere. De kan nemt medbringes i tasken, når I skal på sightseeing, og nydes undervejs. (Se opskrift neden for).

6) Tag pizzasnegle eller pølsehorn med fuldkorn med i madpakken den første dag på rejsen.

7) Medbring knækbrød med fuldkornslogoet. Nyd et stykke fra morgenstunden med lidt smør, ost eller marmelade.

8) Hvis du har adgang til eget køkken på ferien, kan du starte dagen med en lækker havre-ingefær smoothie. (Se opskrift neden for).

9) Medbring en brødblanding med fuldkornslogoet – enten rugbrød, boller eller brød, hvor der kun skal tilsættes vand, hvis du bor i ferielejlighed.

OBS: Et godt råd
Tjek altid flyselskabets hjemmeside om regler for medbragte madvarer i kufferten og håndbagagen.

WHAT? Havregryn på 10 sprog
Engelsk    Oat meal